Application of Android-Based Interactive Multimedia and Local Wisdom on non-fiction text material for Fourth Grade students

Lia Dwi Hartati(1), Rian Damariswara(2), Kukuh Andri Aka(3),
(1) Universitas Nusantara PGRI Kediri  Indonesia
(2) Universitas Nusantara PGRI Kediri  Indonesia
(3) Universitas Nusantara PGRI Kediri  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2022 Lingua Didaktika: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa

DOI : https://doi.org/10.24036/ld.v16i1.116908

Full Text:    Language : en

Abstract


This research is motivated by the incomplete understanding of students in non-fiction text material because the teacher only uses the lecture method in delivering the material. The purpose of this study was to determine the increase in student learning outcomes in non-fiction text material using interactive media non-fiction texts in Kediri Raya. The method used in this research is Classroom Action Research with 2 cycles of learning with the stages of planning, implementing action, observing, and reflecting. The results of this study have shown an increase in student learning outcomes in the first cycle with an average of 83.18 and the percentage of completeness in the first cycle of 86.36% and this increased in the second cycle obtained an average of 94.54 and the percentage of completeness in the second cycle value is 100%. Thus, it can be concluded that learning non-fiction text stories through interactive media of non-fiction texts in Kediri Raya can improve the learning outcomes of fourth grade students of MI Assalafiyah Pule Kediri.

Keywords: Learning outcomes, non-fiction texts, interactive media non-fiction texts of Kediri Raya.


Keywords


Learning outcomes; non-fiction texts; interactive media non-fiction texts of Kediri Raya.

References


Arsyad, A. (2012). Media Pembelajaran .

Chaer, A. & A. L. (2014). Perkenalan Awal (Rineka Cipta).

Damariswara, R., & Saidah, K. (2021). Kepraktisan Aplikasi Android Materi Dongeng Kelas 3 SD Berbasis Kearifan Lokal dan Permainan Bahasa. JURNAL PENDIDIKAN DASAR NUSANTARA, 6(2), 197–207. https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i2.15252

Dian Andesta Bujuri. (2018). Analisis Perkembangan Kognitif Anak Usia Dasar dan Implikasinya dalam Kegiatan Belajar Mengajar. 3(7).

Fitriati, R. . & H. T. (2011). Entrepreneurial Skills and Characteristics Analysis on the Graduates of the Department of Administrative Sciences, FISIP Universitas Indonesia. Jurnal Ilmu Administrasi Dan Organisasi, 17(3).

Handayani, D., & Rahayu, D. V. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Menggunakan Ispring dan Apk Builder Untuk Pembelajaran Matematika Kelas X Materi Proyeksi Vektor. M A T H L I N E Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1), 12–25. https://doi.org/10.31943/mathline.v5i1.126

Iswari, M., Kasiyati, K., Zulmiyetri, Z., & Ardisal, A. (2017). Bimbingan Teknis Penyusunan Proposal Penelitian Tindakan Kelas dan Penulisan Artikel pada Guru-Guru Sekolah dasar di SD N 17 Limau Manis Padang. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 5(3), 156–162. https://doi.org/10.29210/119700

Mureiningsih, E. S. (n.d.). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa melalui Media Pembelajaran Multimedia Interaktif.

Muslih. (2016). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis ICT pada Lembaga Pendidikan Non-Formal TPQ. Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.

Nanda Faradita, M. (2018). Penerapan Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Aktifitas dan Hasil Belajar IPA di SD Tawangsari.

Purwandari, A. . & W. D. T. (2017). Eksperimen model pembelajaran teams games tournament (tgt) berbantuan media keranjang biji-bijian terhadap hasil belajar materi perkalian dan pembagian siswa kelas ii sdn saptorenggo . Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(3), 163–170.

Saidah, K., & Damariswara, R. (2021). Development of Interactive Folklore Based on Android Oriented to Local Wisdom to Improve Reading Comprehension of Elementary School Students. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 8(2), 276. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v8i2.7035

Septra Nery, R. (2021). iSpring Untuk Materi Penyajian Data Di Kelas VII Sekolah Menengah Pertama.

Sumardi, O. : (2019). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Pemanfaatan Media Berbasis Multimedia Interaktif Pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA PGRI 4 Palembang. In Jurnal Neraca (Vol. 3, Issue 1).

Sutarno, E., & Mukhidin, (2013). Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Pengukuran Untuk Meningkatkan Hasil dan Kemandirian Belajar Siswa SMP di Kota Bandung.

Sutrisno, V. L. P. & S. B. T. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Praktik Kelistrikan Otomotif SMK di Kota Yogyakarta. Jural Pendidikan Vokasi, 6(1), 111–120.


Article Metrics

 Abstract Views : 254 times
 PDF Downloaded : 63 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2022 Lingua Didaktika: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.