The Effectiveness of Jobsheet Development in Basic Electrical and Electronics Subject Class X TITL at SMK Negeri 1 Bangkinang

Sonia Sonia(1), Oriza Candra(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/jtev.v7i2.113396

Full Text:    Language : id

Abstract


This study aims to produce a product in the form of an effective Basic Electrical and Electronics practicum for students of class X TITL at SMK Negeri 1 Bangkinang. This type of research is a research and development type, where this research uses a 4D development model with four stages, namely definition, design, development and dissemination. Data collection in this study was carried out using four research instruments, namely validation questionnaires, practicality questionnaires, work assessment sheets (rubrics) and distribution questionnaires. The results obtained in the limited effectiveness trial, with an average score of students who completed 90% with the number of students 9 out of 10 students who had fulfilled learning mastery according to classical mastery requirements, namely >85% with an effective category to use. Thus, the Basic Electrical and Electronics practicum worksheet is declared to have been effectively used in the DLE practicum in class X TITL at SMK Negeri 1 Bangkinang.


Keywords


Jobsheet; Research and Development; 4D Model; Basic Electrical and Electronics; Effectiveness

References


Nofri, N. D., & Candra, O. Pengembangan Modul Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Pekerjaan Dasar Elektromekanik Kelas X TITL SMK Muhammadiyah 1 Padang. JTEV (Jurnal Teknik Elektro dan Vokasional), 5(1), 7-12. 2019.

Elfizon, E., Syamsuarnis, S., & Candra, O. The Effect of Strategy of Training Models in Learning Electrical Installation. 2017.

Kurniawan, R., & Effendi, H. Pengembangan Job Sheet Mata Pelajaran Instalasi Motor Listrik untuk Kelas XI TITL. JTEV (Jurnal Teknik Elektro dan Vokasional), 6(1), 35-41. 2020

Mahadiraja, D., & Syamsuarnis, S. Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Daring pada Mata Pelajaran Instalasi Penerangan Listrik Kelas XI Teknik Instalasi Tenaga Listrik TP 2019/2020 di SMK Negeri 1 Pariaman. JTEV (Jurnal Teknik Elektro dan Vokasional), 6(1), 77-82. 2020.

Mulyasa. Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Penerbit PT. Remaja Rosdakarya. 2006.

Aswardi, A., Mukhaiyar, R., Elfizon, E., & Nellitawati, N. Pengembangan Trainer Programable Logic Gontroller Sebagai Media Pembelajaran Di Smk Negeri Kota Payakumbuh. JTEV (Jurnal Teknik Elektro dan Vokasional), 5(1), 51-56. 2019.

Candra, O., Elfizon, E., & Islami, S. Efektivitas Project based Learning pada Mata Kuliah Praktek Instalasi Listrik Industri. Jupiter (Jurnal Pendidikan Teknik Elektro), 4(2), 19-24. 2019.

Nokyaviyanda, M.F., dan Aryadi, W. Peningkatan Hasil Belajar melalui Penerapan Media Jobsheet pada Paner Peraga Sistem Kelistrikan Otomotif. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin Vol. 11 No. 2. Hlm 68-71. 2011.

Setyawan, F., & Suprianto, B. Pengembangan Trainer dan Job-Sheet PLC Sebagai Media Pembelajaran pada Mata Diklat PLC di Jurusan Elektronika Industri SMK Negeri 2 Lamongan. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 3(3). 2014.

Nurhasanah, A., Subekti, S., & Patriasih, R. Analisis Penggunan Jobsheet Pada Praktikum Dasar Boga di SMKN 9 Bandung. Media Pendidikan, Gizi, dan Kuliner, 6(2). 2017.

Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta 2014.

Arikunto, Suharsimi. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara. 2015.

Azwar, Saifuddin. Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta. Pustaka Pelajar. 2016.

Riduwan. Pengantar Statistika untuk Penelitian Pendidikan, Sosial, Ekonomi, Komunikasi dan Bisnis. Bandung: Alfabeta. 2012.


Article Metrics

 Abstract Views : 124 times
 PDF Downloaded : 41 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.