THE USE OF CORNELL NOTE TAKING TECHNIQUE TO IMPROVE LISTENING COMPREHENSION OF SENIOR HIGH SCHOOL STUDENTS
(1) UNIVERSITAS NEGERI PADANG 
(2) English Department FBS Universitas Negeri Padang  Indonesia
Corresponding Author
Copyright (c) 2017 Journal of English Language Teaching
DOI : https://doi.org/10.24036/jelt.v6i1.7120
Full Text: Language : en
Abstract
Dalam pengajaran Bahasa Inggris di Indonesia, kemampuan menyimak (Listening) merupakan kemampuan berbahasa yang penting akan tetapi, di sekolah kegiatan menyimak sering kali diabaikan oleh sebagian besar guru Bahasa Inggris.. Permasalahan yang biasanya dialami oleh siswa adalah mereka kesulitan dalam menyeleksi informasi saat menyimak dikarenakan kecepatan dari materi rekaman yang diperdengarkan serta mereka juga tidak bisa menanyakan secara langsung informasi yang siswa kurang mengerti saat menyimak atau listening.. Salah satu teknik yang biasa dipilih dalam membantu siswa saat listening adalah dengan menggunakan Cornell Note Taking Technique. Teknik Cornell Note taking mempunyai sistem yang terorganisir sehingga membantu siswa dalam membuat catatan yang effektif. Catatan yang terorganisir dan effektif akan menolong siswa dalam memahami informasi saat menyimak. Selain itu dalam penggunaan teknik ini, siswa juga diajarkan untuk bekerja aktif dan berfikir kritis. Cornell note taking juga terkenal sebagai teknik dalam mencatat yang dapat membantu siswa dalam memahami materi saat listening dengan lebih mudah.
Key Words : Listening, Comprehension, Cornell Note taking
Keywords
References
Ardi, Havid. 2015. Teaching Listening through Collaborative Work: Can We Do It?. Proceedings of 3nd International Seminar on English Language Teaching (ISELT). Padang: English Department of FBS Universitas Negeri Padang. 205-210.
Broe, Duane. 2013. “The Effect of Teaching Cornell Notes on Students Achievement”. Research Paper. Minot State University
Brown, Douglas, H. 1994. Teaching by Principles:An Interactive Approach to Language pedagogy (2rd edition). California: Longman.
Cameron, Lynne. 2009. Teaching Language to Young Learners. Cambridge: Cambridge University Press.
Hayati, A. Majid. 2009. “The Impact of Note-Taking Strategies on Listening Comprehension of EFL Learners”. English Language Teaching Vol.2, No.1.(Online).Retrieved from www.ccsenet.org/journal.html on March 5th, 2016 at 9.12 AM.
Liza, Khaira., Adnan, Aryuliva., Ardi, Havid. 2013. English Department of UNP Students’ Ability in Listening to English News. Journal of English Language Teaching. Vol. 2 No. 1. Serie B. P. 152-159.
Nation, L. S. P and J. Newton. 2009. Teaching ESL/EFL Listening and Speaking. New York: Routledge.
Palmer, Erik. 2014. Teaching The Core Skills of Listening & Speaking. New York: ASCD Alexandria, VA USA (E-Book)
Pauk, Walter. 2011. How to Study in College (10th edition). Boston: Wadsworth, Cengage Learning. (E-Book)
Saricoban, Arif. 1999. “The Teaching of Listening”. TESL Journal, Vol. V, No. 12. (Online).Retrieved from http://iteslj.org/ on May 11th, 2008 at 11:32 A.M.
Article Metrics
Abstract Views : 2300 timesPDF Downloaded : 558 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Journal of English Language Teaching
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.