Nilai Moral dalam Novel Sang Pemimpi karya Andrea Hirata: Kajian Nilai Pendidikan
Abstract
Best-seller literary works in Indonesia are usually rich with life lessons and good moral values. This study aims to describe the moral values contained in the novel Sang Pemimpi by Andrea Hirata. This study used descriptive-qualitative method. This study uses data in the form of quotations from the dialogues of the characters that contain the value of moral education in the novel Sang Pemimpi by Andrea Hirata. The data collection technique used in the form of library technique as a basic technique, as well as reading and note-taking techniques as an advanced technique. The data analysis technique was carried out using dialectical techniques and content analysis techniques. The moral values in Andrea Hirata’s novel Sang Pemimpi include helpfulness, determination and commitment, cooperation, and humility.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adek, Muhammad, and Lilia Zahra Asifa. 2020. “Bilingualism in Children’s Literature Entitled 25 Beautiful Friendship.” Journal of Cultura and Lingua 1 (1). https://doi.org/10.37301/culingua.v1i1.1.
Aminuddin. 1987. Pengantar Apresiasi Karya Sastra. Bandung: Sinar Baru.
Damono, Sapardi Djoko. 1984. Sosiologi: Sebuah Pengantar Ringkas. Jakarta: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa.
Eliastuti, Maguna. 2017. “Analisis Nilai-Nilai Moral dalam Novel "Kembang Turi" karya Budi Sardjono”. Genta Mulia 8 (1): 40-52
Farida, Nugrahani. 2014. Metode Penelitian Kualitatif dalam Bidang Pendidikan Bahasa. Surakarta: Cakra Books Solo.
Firwan, Muhammad. 2017. “Nilai Moral dalam Novel Sang Pencerah karya Akmal Nasrey Basral”. Jurnal Bahasa dan Sastra 2(2): 49-60
Hirata, Andrea. 2008. Sang Pemimpi. Yogyakarta: PT. Bentang Pustaka.
Irawati, Reski, Widayati, Mukti, & Titik Sudiatmi. 2021. “Nilai Moral dalam Novel "Tentang Kamu" karya Tere Liye (Pendekatan Sosiologi Sastra dan Relevansinya sebagai Bahan Ajar di SMA Kelas XII)”. Prosiding Seminar Nasional Sastra, Lingua, Dan Pembelajarannya (Salinga), 103-112.
Iye, Risman, dan Susiati. 2018. "Nilai Edukatif dalam Novel Sebait Cinta di Bawah Langit Kairo Karya Mahmud Jauhari Ali" (Educative Values in Sebait Cinta di Bawah Langit Kairo by Mahmud Jauhari Ali). Sirok Bastra 6(2): 185-191
Mulyana, Deddy. 2004. Kajian Komunikasi dan Budaya Kontemporer. Bandung : PT Remaja.
Nurgiyantoro, Burhan. 2013. Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Octaviana, Dwi Warry. 2018. “Analisis Nilai-Nilai Pendidikan dalam Novel Uhibbuka Fillah (Aku Mencintaimu Karena Allah) karya Ririn Rahayu Astuti Ningrum: Kajian Sosiologi Sastra”. Jurnal Kata: Penelitian tentang Ilmu Bahasa dan Sastra 2(2): 182-191.
Ratna, Nyoman Kutha. 2005. Teori, Metode, dan Teknik Penelitian Sastra. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Rosyanti, Sinta. 2022. “Nilai Moral dalam Novel Surat Kecil Untuk Tuhan karya Agnes Danovar”. Jurnal Ilmiah Diksatrasia: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 6(1): 182-190.
Schiller, Pam & Tamera Briant. 2002. 16 Moral Dasar Bagi Anak. Jakarta: PT. Alexedia Komputindo.
Septiana, Husnul, & Siti Isnaniah. 2020. “Kajian Struktural dan Nilai-Nilai Pendidikan dalam Novel Hayya karya Helvy Tiana Rosa dan Benny Arnas”. Klitika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 2(1). 11-38.
Soehartini, Eni. 2017. “Nilai Pendidikan Moral dalam Novel Sang Pelopor karya Alfad: Kajian Semiotik dan Implementasinya sebagai Bahan Ajar di Sekolah Dasar”. Stilistika: Kajian Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya 3(2): 9-14.
Subroto, Edi. 1992. Pengantar Metode Penelitian Linguistik Struktural. Surakarta: Sebelas Maret University Press.
Suharianto. 1977. Metode Pengajaran Sastra Selayang Pandang dalam Sastra. Yogyakarta: Pusat Pelajar.
Sumantri, Endang. 2000. Materi Pokok Pembinaan Generasi Muda. Jakarta: Universitas Terbuka.
Zuriah, Nurul, dan Fatma Yustianti. 2008. Pendidikan Moral & Budi Pekerti dalam Perspektif Perubahan. Jakarta: PT. Bumi Akasa.
DOI: https://doi.org/10.24036/jbs.v10i3.118978
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Bahasa dan Sastra (2302-3538) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.