Pengembangan Media pembelajaran berbasis mobile pada mata pelajaran jaringan dasar di SMKN 5 Padang

Reza Oktaliardi(1), Heri Mulyono(2), Irsyadunas Irsyadunas(3),
(1) STKIP PGRI Sumatera Barat  Indonesia
(2) STKIP PGRI Sumatera Barat  Indonesia
(3) STKIP PGRI Sumatera Barat  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/et.v9i2.115155

Full Text:    Language : en

Abstract


At least the use of learning media in SMK N 5 Padang and lessons only focus on what the teacher teaches so that students reduce student interest in learning. This study aims to produce a learning media with basic network subjects at SMKN 5 Padang that are valid and practical. This study uses the Research and Development method with the IDI development model covering 3 stages, namely Define, Develop and Evaluate. The population “in this study were students of class X TKJ at SMK N 5 Padang totaling 25 students, the sampling technique used total sampling and data collection techniques in the” form of questionnaires. The results of the assessment from media experts with an average of 0.9 valid categories, and assessments from material experts with an average of 0.87 valid categories. “The results of the practicality test by the teacher” with “a percentage” of 0.9% “in the very practical category, and the” students' practicality results with an average of 85.56% “in the very practical category

References


Hujair AH Sanaky. (2016). Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif (2013th ed.; F. SA, ed.). Yogyakarta: Kaukaba Dipantara.

Rusman, M. P. (2016). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer Mengembangkan Profesionalisme Abad 21. Bandung.

Hanafi. (2017). Konsep Penelitian R&D Dalam Bidang Pendidikan. Jurnal Kajian Keislaman, 4(1989), 129–150.

Haryati, S. (2016). Research and Development (R&D) Sebagai Salah Satu Model Penelitian. Research and Development, 37(1), 11–26.

Herjan Haryadi. (2017). Jurnal Ilmiah Mandala Education 81. Jurnal IlmiahMandala Education, 3(2), 81–98.76Matematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP. Jurnal Refleksi Edukatika 7 (1) (2016), 7(1), 33–35".

Irsyadunas, Marry, T., Maizelia, A., & Lina, R. (2021). "Pengembangan Media Pembelajaran Pemahaman Sintak Model Pembelajaran Abad 21 Berbasis Mobile. Jurnal Riset Fisika Edukasi Dan Sains", 8(1), 46–59.

Mulyono, H., Darman, R. A., & Desriwandi, F. (2019). "Pengembagan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Tik Di Smp N 2 Painan Provinsi Sumatera Barat. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika"), 4(2), 166. https://doi.org/10.29100/jipi.v4i2.1369

"Mulyono, H., Irsyadunas, I., & Rahman, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Mata Pelajaran Komputer dan Jaringan Dasar Pada SMK N 1 Tanjung Baru. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 6(1), 149–154". https://doi.org/10.29100/jipi.v6i1.1921

Nunuk Suryani, M. P., & Achmad Setiawan, M. P. (2018). Media Pembelajaran

Novatif da Pengembangannya. Bandung.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung.

Saripudin, A., & Faujiah, I. Y. (2018). Strategi Edutainment Dalam Pembelajaran Di Paud ( Studi Kasus Pada TK di Kota Cirebon ). Jurnal Pendidikan Anak,

, 129–149.

Guioxin (2016) desain interktif dan realisasi media pembeljran mobile menggunakan telepon genggam 3G, Padang Jurnal Skirpsi.

Laifa (2011) pengembangan media pembelajran ipa terpadu berbasis mobile aplikasi dengan Flash Lite 1.1, Padang: Jurnal Skripsi.

Yulianda. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Dengan Simulasi Pada Mata Pelajaran Dasar Di SMK Negeri 6 Padang. Padang: Jurnal Skripsi.

Yusron, (2016) pengembangn media pembelajaran berbasis mobile aplication. Padasng Jurnal Skripsi.


Article Metrics

 Abstract Views : 383 times
 PDF Downloaded : 96 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.