ETHNOBOTANY STUDY OF CEMPELAHU (Cordia dichotoma G. Forst) IN TAMIANG HILL FOREST OF TANAH LAUT REGENCY AS A POPULAR SCIENTIFIC BOOK
Abstract
Keywords
Full Text:
FullpaperReferences
Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Penerbit Roadakarya.
Al-Musayeib, N., Perveen, S., Fatima, I., Nasir, M., Hussain, A., (2011). Antioxidant, antiglycation and anti-inflammatory activities of phenolic constituents from Cordia sinensis. Molecules 16, 10214–10226.
Al-Snafi., Ali Esmail. (2016). The Pharmacological and therapeutic importance of Cordia myxa- A review. IOSR Journal of Pharmacy, 6, 45-57.
Cronquist, A. (1981). An Integrated System of Classification of Flowering Plants. New York: Columbia University Press.
Dharmono. (2007). Kajian Etnobotani Tumbuhan Jalukap (Centella Asiatica L.) di Suku Dayak Bukit Desa Haratai 1 Loksado. BIOSCIENTIAE, 4(2), 71–78.
Dinas Kehutanan Daerah Tingkat I Irian Jaya. (1976). Mengenal Beberapa Jenis Kayu Irian Jaya. Jilid I. Jayapura: Dinas Kehutanan Daerah Tingkat I Irian Jaya.
Fardiaz, S., Suliantri, & Dewanti, R. (1987). Senyawa Antimikroba. Bogor: PAU.
Fitriansyah, M. (2018). Validitas Buku Ilmiah Populer Tentang Echinodermata Di Pulau Sembilan Kotabaru Untuk Siswa SMA di Kawasan Pesisir. Jurnal Bioedukatika, 6(1), 31-39.
Gailea, R., Pitopang, R., & Palu, U. M. (2016). Penggunaan Tumbuhan Obat Untuk Perawatan Kesehatan Wanita Oleh Masyarakat Di Kecamatan Lindu Kabupaten Sigi. Prosiding Semnas Biodiversity Conservation, 64–69.
Hakim, L. (2014). Etnobotani dan Manajemen Kebun Pekarangan Rumah Ketahanan Pangan, Kesehatan dan Agrowisata. Penerbit Selaras Anggota IKAPI Jatim: MALANG.
Hidayat.S. (2006). Tumbuhan Obat Langka Di Pulau Jawa: Populasi dan Sebar. Bogor: Pusat Konservasi Tumbuhan Kebun Raya.
Hussain., Nazim & B.B. Kakoti. (2013). Review On Ethnobotany and Phytopharmacology of Cordia Dichotoma. Journal Of Drug Delivery & Therapeutics. India: University Dibrugarh.
IUCN. (2018). Guidelines for Using the IUCN Red List Categories and Criteria. Version 11 Prepared by the Standards and Petitions Subcommittee.
Jamkhande, P.G., Barde, S.R., Patwekar, S.L., Tidke, P.S., (2013). Plant profile, phytochemistry and pharmacology of Cordia dichotoma (Indian cherry): a review. Asian Pac. J. Trop. Biomed. 3, 1009–1012.
Martin, G. J. (1995). Etnobotani: Sebuah Manual Pemuliharaan Manusia dan Tumbuhan. Edisi Bahasa Melayu Terjemahan Maryati Mohamed. Sabah. Malaysia: Natural History Publications (Borneo) Sdn. Bhd. Kinabalu.
Matias, E. F. F., Alves, E. F., Silva, M. K. do N., Carvalho, V. R. de A. (2015). The genus Cordia: Botanists, ethno, chemical and pharmacological aspects. Brazilian Journal of Pharmacognosy, 25(5), 542–552.
Odum, E.P. (1993). Dasar-dasar Ekologi.Edisi Ketiga. Yogyakarta: Universitas Gadjah Mada Press.
Prastowo, A. (2012). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.
Puslitjaknov, Tim. (2008). Metode Penelitian Pengembangan. Jakarta: Pusat Penelitian Kebijakan dan Inovasi Pendidikan Badan Penelitian dan Pengembangan Departemen Pendidikan Nasional.
Sason, R., & Sharma, A. (2015). Review Article. 9583, 155–161.
Setiawan, M. E. (2017). Pengembangan Buku Ilmiah Populer untuk Masyarakat Pencinta Alam Melalui Eksplorasi Tumbuhan Survival di Kawasan Taman Nasional Bromo Tengger Semeru. Universitas Negeri Malang.
Sujarwo. (2006). Penyusunan Karya Tulis Ilmiah Populer. Disampaikan dalam Kegiatan Bimbingan Teknis (BINTEK) Bagi Penilik di BPKB Provinsi Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta.
Suryani, D., Nur, M., & Wasis, W. (2017). Pengembangan Prototipe Perangkat Pembelajaran Fisika SMK Model Inkuiri Terbimbing Materi Cermin untuk 74 Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis. JPPS: Jurnal Penelitian Pendidikan Sains, 6 (1), 1175-1183. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.
Widyaningsih, R. (2013). Pengembangan Handout Geografi Berbasis PenanggulanganBencana Melalui Pembelajaran Contextual Teachinggand Learning (CTL) di Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Trawas. Swara Bhumi e-Journal Pendidikan Geografi FIS Universitas Negeri Surabaya, 3(2).
DOI: http://dx.doi.org/10.24036/apb.v6i2.11579
DOI (Fullpaper): http://dx.doi.org/10.24036/apb.v6i2.11579.g4701