Pengembangan Modul Layanan Informasi untuk Mengembangkan Kontrol Diri dalam Penggunaan Smartphone

Syarifah Ainy Rambe(1*), Mudjiran Mudjiran(2), Marjohan Marjohan(3),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(3) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

Self control is very important in daily life because self control was not developed well yet that can make  individual has potential to make negative thing so individual must be developed their self control in smartphone usage. The purposes in this research are 1) To produce information service module to developed self control in smartphone usage  that is materially and appearance. 2) To describe the module level of exposure by the BK teacher/counselor. This research used development research by following ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) as method of this research. Subject of trial  in this research consist of 3 experts to test the feasibility and 5 BK teacher/ counselor to test the module usage. The research was conducted by testing a product of research and Focus Group Discussion (FGD). The result of this research showing that 1) Information module service to developed self-control in smartphone usage valued worthy in terms of material and appearance. 2) Module usage is in the highest level. So the prototype of an information service to developed self control in smartphone usage module can be utilized by BK teacher/counselor to help the students in developing self-control in smartphone usage.


Keywords

Self Control, Information Service Module.

References

Adrianus. (2005). Pelajar sangat mengkhawatirkan saat ini.

Aini, A. N., & Mahardayani, I. H. (2012). Hubungan antara kontrol diri dengan prokrastinasi dalam menyelesaikan skripsi pada mahasiswa Universitas Muria Kudus. Jurnal Psikologi: PITUTUR, 1(2), 65–71.

Ardi, Z., Yendi, F. M., & Ifdil, I. (2013). Konseling Online: Sebuah Pendekatan Teknologi Dalam Pelayanan Konseling. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 1(1), 1-5.

Ardi, Z., & Yendi, F. M. (2017). Students Attitude Towards LGBTQ; the Future Counselor Challenges. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 5(2), 74-79.

Ariati, J. (2010). Subjective well-being (kesejahteraan subjektif) dan kepuasan kerja pada staf pengajar (dosen) di lingkungan fakultas psikologi universitas diponegoro. Jurnal Psikologi Undip, 8(2), 117–123.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Asyhar, R. (2011). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press.

Borba, M. (2008). Membangun Kecerdasan Moral Tujuh Kebijakan Anak Bermoral Tinggi. Alih Bahasa: Lina Jusuf. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Calhoun, James F dan Acocella, Joan Ross. (1976). Psychology of Adjustment and Human Relationship (Psikologi tentang Penyesuaian dan Hubungan Kemanusian). Alih Bahasa: R.S Satmoko. 1995. Semarang: IKIP Semarang Press.

Daryanto. (2013). Menyusun Modul Bahan Ajar untuk Persiapan Guru dalam Mengajar. Yogyakarta: Gava Media.

Duha Agusta, D. (2016). Faktor-Faktor Resiko Kecanduan Menggunakan Smartphone Pada Siswa Di Smk Negeri 1 Kalasan Yogyakarta. Fakultas Ilmu Pendidikan.

Hurlock, E.B. (2004). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Gramedia Pustaka.

Ifdil, I., & Ardi, Z. (2013). Konseling Online Sebagai Salah Satu Bentuk Pelayanan E-konseling. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 1(1), 15-22.

Jefris. (2017). Bolos Pelajar di Medan Ketahuan Polisi. Retrieved from http://news.detik.com/berita/d-3458055/bolos-7-pelajar-di-medan-ketahuan-polisi-nongkrong-di-warnet

Molenda, M. (2003). In search of the elusive ADDIE model. Performance Improvement, 42(5), 34–37.

Molenda, M. (2003). “In Search of the Elusive ADDIE Model”. Journal Performance Improvement, 42 (3): 34-36.

Musfirah. (2012).“Pengembangan Modul Bimbingan Dan Konseling Untuk Perencanaan Karir Siswa SMP”.Tesis. Malang: Program Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Prayitno. (2012). Jenis Layanan dan Kegiatan Pendukung Konseling. Padang: Universitas Negeri Padang.

Pribadi, B. A. (2016). Desain dan Pengembangan Program Pelatihan Berbasis Kompetensi Implementasi Model ADDIE. Kencana.

Purbasari, R. J., Kahfi, M. S., & Yunus, M. (2013). Pengembangan aplikasi android sebagai media pembelajaran matematika pada materi dimensi tiga untuk siswa SMA kelas X. Jurnal Online Universitas Negeri Malang, 1(4).

Sadiman, A. (2002). Media Pendidikan: Pengertian, pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Press.

Shariffudin, R. S. (2007). Design of instructional materials for teaching and learning purposes: Theory into practice. IT in Education, 1, 97.

Sudrajat, A. (2011). Mengapa Pendidikan Karakter? Jurnal Pendidikan Karakter, 1(1).

Sukiman. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: Pedagogia.

Widhiawati, I. A. R. (2009). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Keterlambatan Pelaksanaan Proyek Konstruksi. Majalah Ilmiah Teknologi Elektro, 8(2).


Full Text: PDF (Bahasa Indonesia)

DOI: 10.24036/02017648051-0-00
10.24036/02017648051-0-00

Article Metrics

Abstract View : 183 times
PDF (Bahasa Indonesia) : 45 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.