Pengembangan Modul Bimbingan dan Konseling untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Interpersonal Siswa

Jumadi Mori Salam Tuasikal(1), Mudjiran Mudjiran(2), Herman Nirwana(3),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(3) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2017 Konselor

DOI : https://doi.org/10.24036/02016536493-0-00

Full Text:    Language : en

Abstract


This research aims to formulate guidance and counseling module to improve interpersonal communication ability of students and to describe the level of applicability used by counselor. The method used was ADDIE model development. The properness test was done by three experts and the practicality test was done by three guidance and counseling teachers or counselors. The instruments used were skala likert, questionnaire and Focus Group Discussion (FGD). The data gathered in this research was analyzed by using descriptive statistic analysis and non-parametric statistic analysis.  Based on these results, in general, it was concluded that the module developed was appropriate and could be used to help the students to improve their interpersonal


Keywords


Interpersonal Communication, Module

References


Andayani, B. (2000). “Profil Keluarga Anak-anak Bermasalah”. Jurnal Psikologi, (1): 10-12.

Arliani. (2014). “Pengaruh Komunikasi Interpersonal Keluarga dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa di SMA Negeri”. Tesis tidak diterbitkan. Padang: Prodi IPS Program Pascasarjana UNP.

Arsyad, A. (2001). Media Pembelajaran. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Asyhar, R. (2011). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press.

Depag RI. (1999). Al Quran dan Terjemahan. Semarang: As Syifa.

Depdiknas. (2008). Penulisan Modul. Jakarta: Ditjen PMPTK.

DeVito, J. A. (2011). Komunikasi Antarmanusia. Terjemahan oleh Maulana, A. Jakarta: Karisma Publishing Group.

Gladding, S. T. (2012). Konseling: Profesi yang menyeluruh. Terjemahan oleh Winarmo & Lilian. Jakarta: Indeks.

Hurlock, E. B. (1980). Psikologi Perkembangan. Terjemahan oleh Istiwidayanti & Soedjarwo. Jakarta: Erlangga.

Hidayat, D. (2012). Komunikasi Antarpribadi dan Medianya. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Liliweri, A. (2011). Komunikasi: Serba ada serba makna. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Molenda, M. (2003). “In Search of the Elusive ADDIE Model”. Jurnal Performance Improvement, 42 (3): 34-36.

Mulyasa, E. (2005). Kurikulum Berbasis Kompetensi: Konsep, karakteristik, dan implementasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Salmita, N. (2010). “Masalah yang Dialami Siswa Akselerasi SMA di Kota Padang dan Peranan Guru Pembimbing”. Tesis tidak diterbitkan. Padang: Prodi BK Program Pascasarjana UNP.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sekretariat Jenderal Departemen Pendidikan Nasional.

Vembriarto. (1981). Pengajaran Modul. Yogyakarta: Yayasan Pendidikan Paramita.

Zulhammi. (2005). “Masalah Hubungan dalam Keluarga Siswa dan Upaya Penanganannya (studi SMA Adabiah Padang)”. Tesis tidak diterbitkan. Padang: Prodi BK Program Pascasarjana UNP.


Article Metrics

 Abstract Views : 1993 times
 PDF Downloaded : 1162 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Konselor