Hubungan kualitas pelayanan dengan kepuasan konsumen McDonald’s di kota Padang

Mohammad Ikhsan - Universitas Negeri Padang
Suci Nio - Universitas Negeri Padang

Abstract


The purpose of this research is to views the relationship between service quality with McDonald's consumer satisfaction in the padang city, with a correlational quantitative research design. The study was conducted at McDonald's in the padang city with a number of subjects 60 people who were in place and using purposive sampling techniques. Data collection using a scale of customer satisfaction with the number of items 45 with a reliability value of 0.951 while on a service quality scale of 36 items with a reliability value of 0.893, the data is processed using the product moment correlation technique from Karl Pearson. The results showed that there was a positive relationship with the value of r = 0.416 with (p) = 0.001 (p <0.01) indicating that there was a significant positive relationship between service quality and McDonald’s consumer satisfaction on padang city.

Tujuan dari penelitian adalah melihat adanya hubungan antara kualitas pelayanan dengan kepuasan konsumen McDonald’s di kota Padang, dengan desain penelitian kuantitatif korelasional. Penelitian dilakukan di McDonald’s di kota Padang dengan jumlah subjek 60 orang yang sedang berada ditempat dan menggunakan teknik purposive sampling. Pengumpulan data menggunakan skala kepuasan konsumen dengan jumlah item 45 dengan nilai reliabilitas 0,951 sedangkan pada skala kualitas pelayanan yang berjumlah 36 item dengan nilai reliabilitas 0,893, data diolah dengan menggunakan teknik korelasi product moment dari Karl Pearson. Hasil menunjukan terdapat hubungan yang positif dengan nilai r=0,416 dengan (p) = 0,001 (p<0,01) menunjukan terdapat hubungan positif yang signifikan antara kualitas pelayanan dengan kepuasan konsumen McDonald’s di kota Padang.


Keywords


Consumer satisfaction; service quality; McDonald’s city of Padang

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jrp.v2020i2.8547