PENGARUH UMPAN BALIK “SUKA” MEDIA SOSIAL (INSTAGRAM) TERHADAP HARGA DIRI INDIVIDU BERUSIA 20-39 TAHUN

Syalsa Sitompul - Universitas Negeri Padang
Free Dwatra - Universitas Negeri Padang

Abstract


Abstract: The impact.of social.media (Instagram) feedback “likes” on.self-esteem of 20-39 years old. Self-esteem possessed by individuals can be influenced by the feedback they get on selfies. One of the most social.media used to upload selfies, Instagram. “Like” feedback is one of the most factors that users want.iposts uploaded to social media. However, the number.of.likes can affect the user's self-esteem value. This study aims to see the effect of selfie upload feedback on the self-esteem value of female Instagram users. The purpose.of this.study was to find out the influence of social media "likes" feedback on self-esteem individu aged 20-39 years. The subjects in this study numbered 70 people.with an age.range of 20-39 years who live in Solok City. Based on analysis using simple regression analysis techniques show the value of relationship coefficients (.003) and sig. (p>.05), meaning.there is no impact.of social media "likes" feedback (instagram) on.self-esteem individuals aged 20-39 years.

 

Abstrak: Pengaruh.umpan.balik “suka” media..sosial (instagram) terhadap.harga.diri  individu berusia 20-39 tahun. Harga diri yang dimiliki oleh individu dapat dipengaruhi oleh umpan balik yang didapat pada swafoto. Salah satu media sosial yang digunakan untuk mengunggah swafoto adalah instagram. Umpan balik “suka” adalah salah satu faktor penting yang diinginkan oleh pengguna pada postingan yang diunggah ke media sosial. Namun, jumlah suka dapat mempengaruhi nilai harga diri pengguna. Penelitian ini dilakukan dengan maksud.untuk mengetahui.pengaruh umpan.balik “suka” dari media.sosial (instagram) terhadap harga dirii individu usia 20-39 tahun. penelitian ini memiliki subjek yang berjumlah 70 orang dengan rentang usia 20-39 tahun yang berdomisili di Kota Solok. Berdasarkan analisis dengan menggunakan teknik analisis regresi sederhana menjunjukkan nilai koefisien relasi (.003) dan nilai signifikansi yang didapat (p>.05), artinya tidak adaanya pengaruh umpan.balik “suka” media.sosial (instagram) terhadap harga.diri  individu berusia 20-39 tahun.


Keywords


Instagram; harga diri; suka

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jrp.v2021i2.12220