PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK TALK WRITE TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 5 PARIAMAN
Abstract
This study explores the effectiveness of the Think Talk Write (TTW) cooperative learning model in enhancing students’ understanding of mathematical concepts. Mathematics education aims to help students connect prior knowledge with new material and apply it in problem-solving. However, low understanding of concepts is still a challenge due to limited student involvement and ineffective learning models. Using a non-equivalent post-test only control group design, the research was conducted on eighth-grade students at SMP Negeri 5 Pariaman in the 2024/2025 academic year. The results showed p-value of 0.000 at a 0.05 significance level, leading to the rejection of H0. Thus, the TTW model proves to be more effective than the conventional model in improving students’ mathematical understanding.
Keyword Conventional Learning Model, Mathematics Conceptual Understanding, TTW ModelFull Text:
PDFReferences
Kemendikbudristek. 2022. Keputusan Kepala BSKAP Nomor 008 Tahun 2022 tentang Capaian Pembelajaran pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah pada Kurikulum Merdeka. Jakarta.
. Radiusman. 2020. Pemahaman Konsep Siswa pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 1-8.
https://jurnal.umj.ac.id/index.php/fbc/article/view/4800/4258
. Parung, A. E., dan Werdiningsih, C. E. 2021. Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas VIII SMP N 4 Sanonggoang Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variable. Prosiding Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 315-324.
https://proceeding.unindra.ac.id/index.php/DPNPMunindra/article/view/5485
. Mayasari, D., dan Habeahan, N. L. S. 2021. Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 252-261.
https://ojs.fkip.ummetro.ac.id/index.php/matematika/article/view/3265
. Novitasari, Dian. 2016. Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 8-18.
https://jurnal.umj.ac.id/index.php/fbc/article/view/1650
. Sartika, F. F., Mairoza, S., & Siagian, T. A. 2020. Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TTW Peserta Didik SMP Kota Bengkulu. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 4(3), 394-404.
https://ejournal.unib.ac.id/JPPMS/article/view/11672
Aralaha, R., dan Paulus, D. 2023. Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write (TTW). Indramayu: Penerbit Adab.
. Hamdayama, J. 2014. Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia.
. Shoimin, A. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA
. Afriyanti,Z., Caawita & Asnawati, R. 2019. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Think Talk Write Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika. 7(6). 739-750.
https://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/MTK/article/view/20204
Aini, N. I., dan Dwina, F. 2019. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif tipe Think Talk Write Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 10 Padang. Jurnal Edukasi dan Penelitian Matematika, 8(2), 91-96.
https://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pmat/article/view/14309.
DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jepm.v14i1.17147