PENGARUH PENERAPAN MODEL DISCOVERY LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA PESERTA DIDIK KELAS XI SMA NEGERI 1 AKABILURU

Siti Angrainy - Universitas Negeri Padang )

Abstract


An important function of learning outcomes is as a measure of the success of the learning process. Success in learning is directly proportional to the level of achievement. Data on learning outcomes from class XI at SMA Negeri 1 Akabiluru, showed that the results were still below average. Therefore, it is planned to use the Discovery Learning model. The purpose of the study was to determine how well the learning outcomes of grade XI students at SMA Negeri 1 Akabiluru after using conventional learning in class or using the DL model. This quasi-experimental study used a posttest-only design with a non-equivalent control group. Since the P-value of the t-test =0.000, H0 can be rejected. Based on these results, the DL model outperformed the conventional learning method.

KeywordsDiscovery Learninng Model, Learning Outcomes, conventional learning

Full Text:

PDF

References


. Juliyanti, A., & Pujiastuti, H. (2020). Pengaruh Kecemasan Matematis Dan Konsep Diri Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 75.

. Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2019). Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sesiomadika 2019.

. Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Utama.

. Ardila, A., & Hartanto, S. (2017). Faktor yang Mempengaruhi Rendahnya Hasil Belajar Siswa Matematika Siswa MTS Iskandar Muda Batam. PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(2).

. Kristin, F. (2016). Analisis Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa,2(1).

. Priyambodo, S., Zahraa, F. El, & Siswanto, E. (2023). Model Pembelajaran. Purbalingga: CV. EUREKA MEDIA AKSARA.

. Sidiq, R., Najuah, & Lukitoyo, P. S. (2021). Model-Model Pembelajaran Abad 21. Serang: CV. AA. Rizky.

. Fitriyah. Murtadlo, A., Warti, R. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran Discovery

Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa MAN Model Kota Jambi. Jurnal Pelangi Vol. 9 Nomor 2.

. Khasinah, S. (2021). Discovery Learning: Definisi, Sintaksis, Keunggulan dan Kelemahan. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama

Islam, 11(3).

. Sekarsari, F. D. F. P., Wicaksono, A. G., & Sarafuddin. (2023). Analisis Model Pembelajaran Discovery Learning Pada Pembelajaran Matematika Sekolah 107 Dasar. Journal of Educational Learning and Innovation (ELIa), 3(1).

. Yunita, N., Santa, & Anwar, W. S. (2020). PengaruhPenerapan Model Discovery

Learning Terhadap HasilPembelajaran Pada Mata Pelajaran Matematika.JPP Guseda |Jurnal Pendidikan &Pengajaran Pendidik Sekolah Dasar, 3(1).

. Panie, R. P. S., Kurniati, N., Kurniawan, E., & Hikmah, N. (2023). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa SMPN 8 Mataram Kelas VII Tahun Ajaran 2022/2023. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(2).

. Ardianto, A., Mulyono, D., & Handayani, S. (2019). Pengaruh Model Discovery

Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP. Jurnal

Inovasi Matematika.

. Prasasty, N., & Utaminingtyas, S. (2020). Penerapan model discovery learning pada pembelajaran matematika siswa sekolah dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(1), 57-64.

. Novita, L., Windiyani, T., & Sakinah, A. R. (2020). Pengaruh Penerapan Model Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Widyagogik: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(2), 148-163.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jepm.v14i1.17146