PENGARUH PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN RELATING, EXPERIENCING, APPLYING, COOPERATING, TRANSFERRING TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS PESERTA DIDIK KELAS VIII SMP NEGERI 1 SOLOK

Febrilia Shavira - Universitas Negeri Padang )

Abstract


A person's skills in solving mathematical problems have become an essential component in mathematics learning. However, initial test data on problem-solving competence from students at SMP Negeri 1 Solok, particularly in grade VIII, indicate that these skills need improvement. In this case, the implementation of the REACT learning model can be beneficial. This research examines the impact of using the REACT learning model on students' proficiency in solving mathematical problems. The research was conducted using a quasi-experiment with a Posttest-Only Control Group Design. The hypothesis test yielded a P-value of 0.000, indicating the rejection of H0. This result shows that the REACT learning model significantly influences on students' competence to solve mathematical problems in grade VIII at SMP Negeri 1 Solok.

KeywordsCompetence in solving mathematical problems, REACT Learning Model, Conventional Learning Model


Full Text:

PDF

References


. Afifah, N., Silitonga, H. T. M., & Hamdani. (2019). Penerapan Model REACT Berbantuan PhET Simulation Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Momentum dan Impuls. JPPK: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(10), 1–10.

. BSKAP Kemendikbud-Ristek. (2022). Capaian Pembelajaran Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, Dan Jenjang Pendidikan Menengah Pada Kurikulum Merdeka.

. Crawford, M. L. (2001). Teaching Contextually. Texas: CCI Publishing, Inc.

. Hasanah, N., Buchori, A., Prasetyowati, D., & Nursyahidah, F. (2019). Efektivitas model pembelajaran Relating, Experiencing, Applying, Cooperating, Transferring (REACT) dan reciprocal teaching berbantuan game edukasi. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 14(1), 92–101.

. Kurniawan, I., Tegeh, I. M., & Suartama, I. K. (2014). Pengaruh Strategi Kontekstual REACT Terhadap Kinerja Pemecahan Masalah IPA Siswa SMP Negeri 6 Singaraja. E-Journal Edutech Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1), 1–10.

. Kusumawati, E., & Rizki, N. D. (2014). Pembelajaran Matematika Melalui Strategi REACT untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMK. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 260–270.

. Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Utama.

. Muhammad, G. M., Septian, A., & Sofa, M. I. (2018). Penggunaan Model P Embelajaran Creative P Roblem Solving Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 315–326.

. Ningsih, F. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VIII MTsN Kabupaten Kerinci. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 351–362.

. Nurhasanah, D. S., & Luritawaty, I. P. (2021). Model Pembelajaran REACT Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 71–82.

. Purwanto. (2012). Metodologi Penelitian Kuantitatif untuk Psikologi dan Pendidikan. Pustaka Pelajar.

. Sopian, Y. A., & Afriansyah, E. A. (2017). Kemampuan Proses Pemecahan Masalah Matematis Siswa melalui Model Pembelajaran Creative Problem Solving dan Resource Based Learning. Jurnal Elemen, 3(1), 97–107.

. Sumartini, T. S. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP Garut, 5(2), 148–158.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jepm.v13i3.16462