PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN QUANTUM TEACHING TERHADAP KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS PESERTA DIDIK KELAS XI SMA NEGERI 1 PASAMAN

Xhosa Setiawati - Universitas Negeri Padang)

Abstract


The main purpose of learning mathematics is to improve one's ability to convey mathematical concepts to others through communication. Based on the preliminary findings of research conducted in class XI at SMA Negeri 1 Pasaman, the level of student ability in this domain is inadequate.  By using the Quantum Teaching (QT) teaching method can improve students' ability to express mathematical ideas. The objective of the research team at SMA Negeri 1 Pasaman was to evaluate the effectiveness of more traditional methods compared to the QT model in teaching mathematical communication to grade XI students. Based on quasi-experimental method, this study used a control group design limited to posttest. We used Simple Random Sampling technique for sampling. The result of the hypothesis test on both sample classes is 𝑘 value of 0.001. Students in grade XI of SMA Negeri 1 Pasaman who used the QT model had better abilities compared to students who used conventional methods. The QT model helps grade XI students at SMA Negeri 1 Pasaman in improving their ability to communicate mathematical ideas.

KeywordsMathematical Communication Skills, Quantum Teaching Learning Model, Conventional Learnin

Full Text:

PDF (83-87)

References


. Kemendikbud. 2022. Permendikbud No 8 Tahun 2022 tentang Capaian Pembelajaran Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah Pada Kurikulum Merdeka. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan

. Kadarisma, G. 2018. Penerapan Pendekatan Open-Ended Dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Siswa SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematik,a 1(2), 78–81.

. Hendriana, H. 2017. Hard Skills dan Soft Skills. Refika Aditama.

. Subiyakto, dkk. 2020. Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Menggunakan Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray (TSTS) Berbantuan Teknik Scaffolding. Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 8(1).

. Nugrawati, U. 2018. Analisis Kesulitan Belajar Pada Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Mts Dengan Materi Segitiga Dan Segiempat. Jurnal Indonesia Mathematics Education, 1(2), 63– 68.

. Yanti, R. N., Melati, A. S., & Zanty, L. S. 2019. Analisis Kemampuan Pemahaman dan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Pada Materi Relasi Dan Fungsi. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 209– 219.

. Wijayanto, A. D., Fajriah, S. N., & Anita, I. W. 2018. Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Pada Materi Segitiga dan Segiempat. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 97–104.

. Choridah, D. T. 2013. Peran Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Berfikir Kreatif serta Disposisi Matematis Siswa SMA. Infinity Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, 2(2): 194-202.

. Deporter, B. dkk. 2010. Mempraktikkan Quantum Learning Di Ruang-ruang Kelas. Bandung: Kaifa.

. Kosasih, N. & Sumarna, D. 2013. Pembelajaran Quantum dan Optimalisasi Kecerdasan. Bandung: Penerbit Alfabeta.

. Danaryanti, A., & Sari, D. P. 2014. Pengaruh Pembelajaran Quantum Teaching Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan Matematika. Februari 2014. 2(1). 29-36.

. Sari, M. S. R. & Yarman. 2019. Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Quantum Teaching terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik Kelas VIII SMPN 1 IV Koto Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Edukasi dan Penelitian Matematika, 8(4).

. Seniati, Liche, dkk. 2011. Psikologi Eksperimen. Jakarta: Indeks.

. Agip, dkk. 2009. Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru. Bandung : Yrama.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jepm.v13i2.16075