PENGEMBANGAN E-MODUL BERNUANSA GAYA BELAJAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS PESERTA DIDIK KELAS X SMA/MA

Ayutia Ismirranda - Universitas Negeri Padang )

Abstract


Abstract - This research aims to validate the e-module with learning style nuances to improve the mathematical communication skills of class X SMA/MA students. The method used for this purpose is to use the Plom model. The research subjects were 24 class X students. The data collection methods for this research are questionnaires, documentation and observation. Meanwhile, preliminary research uses data reduction, data presentation, and drawing conclusions and analysis for product validity using a Likert scale. From the research results, the results obtained for the validity of the e-module are 83.79 with valid criteria. With the substance aspect of the material getting a value of 84.67 which is in the valid criteria, the feasibility aspect of presentation gets a validity value of 87.64 which is in the valid criteria, the display feasibility aspect gets a validity value of 83.84 which is in the valid criteria, in terms of language it gets a validity value of 82, 00 with valid criteria and in terms of aspects of the differentiated learning approach and numeracy literacy with a validity value of 80.8 it is within the valid criteria. So, overall the average validity of Prototype 1 e-module from the five validators was obtained. Based on this explanation, the e-module with learning style nuances to improve the mathematical communication skills of class X SMA/MA students is valid.

Keywordse-module, mathematical communication skills, nuances of learning styles

Full Text:

PDF (69-74)

References


. Afifah, S. N., & Kusuma, A. B. (2021). Pentingnya Kemampuan Self-Efficacy Matematis Serta Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Daring Matematika. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 4(2), 313-320

. Afifah, U. N., & Dewi, N. R. (2020). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa ditinjau dari Kebiasaan Belajar Matematika pada Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Google Classroom. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Vol. 3, No. 1, pp. 251-255).

. Cahdriyana, R. A. (2021). Kesulitan Metakognisi Peserta didik Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar Peserta didik. Jurnal MathEducation Nusantara, 4(2), 40-47.

. Danaryanti, A., & Noviani, H. (2015). Pengaruh gaya belajar matematika siswa kelas VII terhadap kemampuan komunikasi matematis di SMP. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2).

. Danuri, D., & Choirunisa, A. S. (2023). Pengembangan E-Modul Matematika Model Flipped Classroom pada Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 9(2), 196-205.

. Difikri, N. N. A., Wiratomo, Y., & Megawanti, P. (2021). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV) berdasarkan Taksonomi Bloom. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 7(1).

. HARID, R. O. (2023). PENGEMBANGAN E-MODUL MENGGUNAKAN SIGIL SOFTWARE BERBASIS DISCOVERY LEARNING UNTUK MEMFASILITASI KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA MATERI SEGIEMPAT SMP/MTs (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SULTAN SYARIF KASIM RIAU).

. Larasati, A. D., & Sujarwanta, A. (2020). Analisis Kombinasi Pembelajaran Modul, E-modul, dan Gaya Belajar terhadap Hasil Belajar Biologi. Biolova, 1(2), 67-71.

. Ni’mah, E. A., & Armiati, A. (2019). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta didik Kelas XI MIA SMAN 2 Padang Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Edukasi Dan Penelitian Matematika, 8(4), 24-29.

. Nugraha, T. H., & Pujiastuti, H. (2019). Analisis kemampuan komunikasi matematis siswa berdasarkan perbedaan gender. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 1-7.

. NUR, A. (2023). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR E-MODUL BERBASIS LITERASI DAN NUMERASI PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA PESERTA DIDIK KELAS V MI (Doctoral dissertation, UIN RADEN INTAN LAMPUNG).

. Noor, F., & Ranti, M. G. (2019). Hubungan antara kemampuan berpikir kritis dengan kemampuan komunikasi matematis peserta didik SMP pada pembelajaran matematika. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 75-82

. Rahmi, M. N., & Samsudi, M. A. (2020). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis teknologi sesuai dengan karakteristik gaya belajar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(2), 355-363.

. Rismayanti, T. A., Anriani, N., & Sukirwan, S. (2022). Pengembangan e-modul berbantu kodular pada smartphone untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis matematis siswa SMP. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 859-873.

. Salsabila, U. H., Habiba, I. S., Amanah, I. L., Istiqomah, N. A., & Difany, S. (2020). Pemanfaatan aplikasi quizizz sebagai media pembelajaran ditengah pandemi pada peserta didik SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi| JIITUJ|, 4(2), 163-173.

. Riyadi, M., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta didik Ditinjau dari Gaya Belajar. Indiktika: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 3(1), 71-80.

. Wijayanti, I. D., Hariastuti, R. M., & Yusuf, F. I. (2019). Kemampuan komunikasi matematis peserta didik ditinjau dari gaya belajar. Indiktika: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 2(1), 68-76.

. Yerizon, Y, Musdi, E., Permana, D. and Putri, Y.U., 2020. Efektivitas Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Pendekatan Contextual Teaching and Learning Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), pp.205-212.Djamaan, Elita Zusti. 2015. Improving The Professional Competence of Elementary School Teacher Through Programmed Training in Working Up A Student Sheet Based on Critical And Mathematical Thinking in Pasaman Regency. Padang: FMIPA UNP.

. Salsabila, U. H., Habiba, I. S., Amanah, I. L., Istiqomah, N. A., & Difany, S. (2020). Pemanfaatan aplikasi quizizz sebagai media pembelajaran ditengah pandemi pada peserta didik SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi| JIITUJ|, 4(2), 163-173.

. Nisa, H. A., Mujib, M., & Putra, R. W. Y. (2020). Efektivitas e-modul dengan flip PDF professional berbasis gamifikasi terhadap peserta didik SMP. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(2), 13-25

. Nugroho, A. D., Zulkarnaen, R., & Ramlah, R. (2021). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 6(2), 81-98.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jepm.v13i2.16063