PENGARUH PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN CREATIVE PROBLEM SOLVING TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS PESERTA DIDIK KELAS VIII SMPN 3 KEC. PANGKALAN KOTO BARU

Hijri Maharani - Universitas Negeri Padang )

Abstract


This experimental quantitative research analyses the effect of Creative Problem Solving model on the mathematical problem solving ability of students in class VIII SMPN 3 Kec. Pangkalan Koto Baru on students' mathematical problem solving ability. The design used was Posttest-Only Control. Experimental and control class students from SMPN 3 Kec. Pangkalan Koto Baru grade VIII in the 2023/2024 school year participated in this study. The sample selection was done by simple randomisation. Quiz and final test to collect data. Two-sample t-test for normality, homogeneity, and hypothesis testing were conducted. The final test results rejected H0 with a P-value of 0.006 and an actual level of 5%. H0 was rejected, therefore the experimental class learners answered the maths questions better than the control class learners. Thus, the Creative Problem Solving learning paradigm improves the mathematics problem-solving ability of grade VIII students at SMPN 3 Kec. Pangkalan Koto Baru.

Keywords: Model CPS, Mathematical Problem Solving Skills, Direct Learning

Full Text:

PDF (20-24)

References


] Ernawan E, Andinasari. Analisis Model Kolb Knisley Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama. Pros Semin Nas 21 Univ PGRI Palembang. 2018;454–7.

] Kamarullah K. Pendidikan Matematika Di Sekolah Kita. Al Khawarizmi J Pendidik dan Pembelajaran Mat. 2017;1(1):21.

] Simanjuntak J, Isadora Simangunsong M, Naibaho T, Tiofanny. Perkembangan Matematika Dan Pendidikan Matematika Di Indonesia Berdasarkan Filosofi. SEPREN J Math Educ Appl. 2021;2(02):32–9.

] Apriza B. Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Pembelajaran Matematia dengan Problem Based Learning. J Eksponen [Internet]. 2019;9(1):55–66. Tersedia pada: http://ridum.umanizales.edu.co:8080/jspui/bitstream/6789/377/4/Mu�oz_Zapata_Adriana_Patricia_Art�culo_2011.pdf

] Khairunnisa S, Armiati. Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas X IPA SMA Negeri 8 Padang Tahun Pelajaran 2018/2019. J Edukasi dan Penelit Mat. 2019;8(3):25–31.

] Nahdi DS. Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Penalaran Matematis Siswa Melalui Model Brain Based Learning. J Cakrawala Pendas. 2015;I(1):13–22.

] Badan Standar Kurikulum dan Asesmen Pendidikan. Capaian Pembelajaran Mata Pelajaran Matematika Fase A - Fase F. Kementrian Pendidik dan Kebud Ris dan Teknol Republik Indones. 2022;21.

] Rinawati R, Ratu N. Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP Kelas VIII Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau dari Kecerdasan Logis Matematis. J Cendekia J Pendidik Mat. 2021;5(2):1223–37.

] Kurniawati D, Rohaeti EE, Afrilianto M. Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Pada Materi Lingkaran Siswa Smp Kelas Viii. JPMI (Jurnal Pembelajaran Mat Inov. 2018;1(4):725.

] Fitriyana D, Sutirna. Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII Pada Materi Himpunan. J Educ FKIP UNMA. 2022;8(2):512–20.

] Ni’mah EA, Armiati. Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas XI MIA SMAN 2 Padang Tahun Pelajaran 2019/2020. J Edukasi dan Penelit Mat. 2019;8(4):24–9.

] Nurfatanah, Rusmono, Nurjannah. Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sekolah Dasar. Pros Semin dan Disk Nas Pendidik dasar. 2018;

] Putra HD, Putri WAS, Fitriana U, Andayani F. Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self-Confidence Siswa SMP. SJME (Supremum J Math Educ. 2018;2(2):60–70.

] Lubis NA, Ahmad NQ, J R. Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Creative Problem Solving Pada Materi Spldv Di Kelas Viii Smp Negeri 2 Takengon. J As-Salam. 2018;2(2):22–32.

] Harahap HS. Eksperimen Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Creative Problem Solving (CPS) melalui Macromedia Flash 8 Ditinjau dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa di SMA Negeri 1 Angkola Selatan. J MathEdu (Mathematic Educ Journal) [Internet]. 2019;2(1):55–60. Tersedia pada: http://journal.ipts.ac.id/index.php/MathEdu

] Marbun HD, Siahaan TM, Sauduran GN. Pengaruh Model Pembelajaran Creative Problem Solving terhadap Kemampuan Penalaran Adaptif Matematis Siswa di kelas VIII SMP Swasta Trisakti Pematangsiantar. J Pendidik dan Konseling. 2022;4(5):8192–202.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jepm.v13i2.16001