PENGARUH PENDEKATAN PENDIDIKAN MATEMATIKA REALISTIK (PMR) TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA PESERTA DIDIK KELAS VIII SMP NEGERI 42 PADANG

Nurhasanah Nurhasanah - Universitas Negeri Padang )
Suherman Suherman - Universitas Negeri Padang )

Abstract


Students' academic growth depends on math. Math achievement at SMP Negeri 42 Padang is subpar for grade VIII pupils. Thus, PMR is used to boost pupils' math skills. This study compares math achievement in PMR and standard learning approaches. This research will also show PMR-based pupils' math learning outcomes. Quasi Experiment with nonequivalent post-test only control group design underpins this work. Despite the reduction in the fifth meeting, the average student quiz results remained consistent at 70-80 grades, showing that experimental class students' mathematics learning outcomes increased overall. The research shows that PMR-based education improves math learning outcomes compared to standard teaching techniques in research.

KeywordsLearning outcomes, Realistic Mathematics Education

Full Text:

PDF (54-57)

References


. Abrar, A. P. (2015). Jenis-jenis Belajar Matematika. Al-Khawarizmi, 51-62.

. Hadi, S. (2017). Pendidikan Matematika Realistik: Teori, Pengembangan, dan Implementasinya. Jakarta: Rajawali Pers.

. Indonesia. Salinan Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 21 tahun 2006 tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah.

. Nopiyani, D., Turmudi, & Prabawanto, S. (2016). Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik Berbantuan GeoGebra untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP Garut, 45-52.

. Ratih, R. D. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Pada Siswa Kelas II SDN Delegan 2. Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi 3.

. Salsabila, R. (2023). Penerapan Pendidikan Matematika Realistik Dilengkapi Written Corrective Feedback pada Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 13 Padang. Skripsi thesis, Universitas Negeri Padang.

. Seniati, L., Yulianto, A., & Setiadi, B. N. (2011). Psikologi Eksperimen. Jakarta: PT. Indeks.

. Wijaya, A. (2011). Pendidikan Matematika Realistik Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/pmat.v13i1.15674