PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA KELAS IX SMP N 7 PADANG

Fina Sabrina - Universitas Negeri Padang )

Abstract


An important ability for students during the learning process is mathematical communication skills. The assessment results of grade IX students of SMPN 7 Padang show that this ability is still relatively lacking. This study examines the implementation of the Discovery Learning model making students have mathematical communication skills that are superior to the implementation of direct models. The research design uses a non-equivalent Posttest with a quasi-experimental type of research. Students who implement the Discovery Learning model have higher mathematical communication skills than the implementation of the direct model.

KeywordsModel Discovery Learning, Mathematical Communication, Direct Learning

Full Text:

PDF (27-32)

References


Hanisah, & Noordyana, M. A. (2022). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa pada Materi Penyajian Data di Desa Bojong. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 131–140.

Hewi, L., & Shaleh, M. (2020). Refleksi Hasil PISA (The Programme For International Student Assesment): Upaya Perbaikan Bertumpu Pada Pendidikan Anak Usia Dini). 04(1), 30–41.

Hodiyanto, H. (2017). Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Pembelajaran Matematika. AdMathEdu, 7(1), 9–18.

Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Ghalia Indonesia.

Kurniasih, I., & Sani, B. (2014). Sukses Mengimplementasikan kurikulum 2013. Kata Pena.

Kurniawati, T., & dkk. (2020). Model Pembelajaran. CV IRDH.

Maulida, A. H. (2018). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis dan Keaktifan Belajar Siswa Smp. Jurnal Ilmiah Pedidikan Matematika, 6(1), 47–52.

Nurul Fahmi, A., Sutiarso, S., & Coesamin, M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Terhadap Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(6), 705–716.

Permendikbud. 2014. Undang-undang No. 58 Tahun 2014 mengenai tujuan pembelajaran matematatika.

Rais, H., & Yohanes. (2018). Eksperimentasi Model Pembelajaran Mind Mapping terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII MTS. Edumatica, 8, 36–48.

Rizqullah, N., Muhtasyam, A., & Yuhana, Y. (2023). Perkembangan Kurikulum Matematika:Berdasarkan Tujuan Kurikulum. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 517–529.

Rosarina, G. , dkk. (2016). Penerapan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Hasil

Belajar Siswa pada Materi Perubahan Wujud Benda. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1).

Satriawati, G. (2006). Pembelajaran dengan Pendekatan Open Ended untuk Meningkatkan Pemahaman dan Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa SMP Jakarta. UPI

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/pmat.v13i1.15643