PENGARUH PENGGUNAAN FLIPBOOK BERBASIS PENDEKATAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING TERHADAP PENALARAN MATEMATIS PESERTA DIDIK KELAS VIII UPTD SMP NEGERI 1 KEC. GUGUAK

Aqilul Asra - Universitas Negeri Padang )
Suherman Suherman - Universitas Negeri Padang)

Abstract


The development of reasoning skills is very important for students, because without reasoning skills, mathematics will only be an exercise to follow methods and imitate examples, without understanding. This study aims to assess whether mathematical reasoning skills will be superior using CTL-based flipbooks compared to conventional teaching materials in class VIII UPTD SMP Negeri 1 Kec. Guguak in TP 2023/2024. The research methodology applied was Quasi Experiment, and the design chosen was Nonequivalent Posttest-Only Control Group Design. The results prove that students' mathematical reasoning skills are superior when they are taught using flipbooks based on the Contextual Teaching and Learning approach, in class VIII UPTD SMP Negeri 1 Kec. Guguak.

Keywords. – Mathematical Reasoning Ability, flipbook, Contextual Teaching and Learning approach 

Full Text:

PDF (21-26)

References


Alyusfitri, Rieke, Syafni Gustina Sari, Ira Rahmayuni Jusar, and Nindya Pratiwi. 2023. “Pengembangan E-Modul Berbasis Multimedia Interaktif Dengan Pendekatan Contekstual Teaching and Learning Untuk Peserta didik Sekolah Dasar Pada Materi Bangun Ruang.” Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika 7(1): 302–12.

Andini, Swastika, Budiyono, and Laila Fitriana. 2018. “Developing Flipbook Multimedia: The Achievement of Informal Deductive Thinking Level.” Journal on Mathematics Education 9(2): 227–38

Ario, M. (2016). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Peserta didik SMK Setelah Mengikuti Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Ilmiah Edu Research, 5(2), 125–134.

Aspriayani R, Suzana A. 2020. Pengembangan Flipbook Interaktif Materi Persamaan Lingkaran Berbasis Realistic Mathematics Education Berbantuan Geogebra. AKSIOMA : Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika. 9(4): 1099-1111

Berns, R., & Erickson, P. (2001). Contextual Teaching And Learning: Preparing Students For The New Economy. The Highlight Zone Research 1 (5), 1 – 8

Cresswell, Jhon W. 2012. Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. New Jersey: Person Education, Inc..

Deliana, D, E Surya, and K M A Fauzi. 2022. “Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis CTL Berbantuan Macromedia Flash Untuk Meningkatkan Kemampuan Visual Thinking Peserta didik SMP.” Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan … 07(1): 110–25. https://www.j-cup.org/index.php/cendekia/article/view/1896%0Ahttps://www.jcup.org/index.php/cendekia/article/download/1896/805

Fitriani, N., & Maarif, S. (2023). Pengembangan Modul Merdeka Belajar Matematika Berformat Flipbook Untuk Meningkatkan Penalaran Kritis Dan Kemandirian Peserta Didik SMP. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(1), 1286-1296.

Hidayatullah, M. S., & Rakhmawati, L. (2016). Pengembangan media pembelajaran berbasis flip book maker pada mata pelajaran elektronika dasar di SMK Negeri 1 Sampang. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 5(1), 83-88.

Indonesia. 2014. Peraturan Menteri Pendidikan Indonesia Nomor 59 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah. Jakarta: Sekretariat Negara.

Kotto, M. A., Babys, U., & Gella, N. J. M. (2022). Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematika Peserta didik Melalui Model PBL (Problem Based Learning). Jurnal Sains Dan Edukasi Sains, 5(1), 24-27.

Kusumawardani, D. R., Wardono, W., & Kartono, K. 2018. Pentingnya penalaran matematis dalam meningkatkan kemampuan literasi matematika. In Prisma,

Lestari, D., & Sardin, S. (2020). Efektifitas Model Pembelajaran Knisley Terhadap Penalaran Matematis Peserta didik. Jurnal Akademik Pendidikan Matematika, 49-52.

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. 2018. Peneliti-an Pendidikan Matematika. PT Refika Aditama.

Mulbasari, A. S., & Surmilasari, N. (2018). Pengaruh bahan ajar berbasis Contextual Teaching and Learning (CTL) terhadap kemampuan penalaran matematis peserta didik SMA. Jurnal Elemen, 4(2), 197-203.

Mulyaningsih, N. N., & Saraswati, D. L. 2017. Penerapan media pembelajaran digital book dengan Kvisoft Flipbook Maker. Jurnal Pendidikan Fisika, 5(1), 25-32

Norhayati, Norhayati, H. Hasanuddin, and H. Hartono. 2018. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Contextual Teaching And Learning Untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta didik Madrasah Tsanawiyah.” JURING (Journal for Research in Mathematics Learning) 1(1): 19.

Putri, D. K., Sulianto, J., & Azizah, M. (2019). Kemampuan penalaran matematis ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah. International Journal of Elementary Education, 3(3), 351-357

Ramadoni, R. (2023). Analisis Kemampuan Penalaran dan Kemampuan Komunikasi Matematis Seluruh Peserta didik Sekota Padang pada Materi Himpunan. Journal of Basic Education Studies, 6(1), 314-329.

Sukinah, S. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Prestasi Matematika Materi Peluang. JP (Jurnal Pendidikan): Teori dan Praktik, 1(2), 190-204.

Sulistiani, E., & Masrukan, M. (2016). Pentingnya Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika untuk Menghadapi Tantangan MEA. Seminar Nasional Matematika X Universitas Semarang, 1(1), 605–612.

Sumartini, T. S. (2015). Peningkatan Kemampuan Penalaran Matematis Peserta didik Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Mosharafa Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 2–10.

Suryawati, E., & Osman, K. (2018). Contextual learning: Innovative approach towards the development of students’ scientific attitude and natural science performance. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(1), 61 – 76.

Yuniar, Fera, Sumarni Sumarni, and Nuranita Adiastuty. 2020. “Pengembangan Media Pembelajaran Segiempat Berbasis Adobe Flash Cs6 Melalui Pendekatan Contextual Teaching and Learning Untuk Memfasilitasi Kemampuan Koneksi Matematis.” Jurnal Edukasi dan Sains Matematika (JES-MAT) 6(2): 101.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/pmat.v13i1.15627