PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE FORMULATE-SHARE-LISTEN-CREATE TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS PESERTA DIDIK

Sintia Sari - Universitas Negeri Padang

Abstract


This research is a literature study. Through this research, we will describe theoretically the effect of the FSLC cooperative learning model on students’ understanding of mathematical concept. The data analysis technique used is content analysis. Based on the study conducted, it was found that theoretically the FSLC type cooperative learning model could have an effect in increasing students’ understanding of mathematical concept. This is because at each stage of the FSLC it helps students to be actively involved and construct their own understanding in increasing understanding of mathematical concepts. Formulate activities will support students to be able to think independently and be able to construct their own thinking result. Sharing activities will support students to gain new understanding from the results of discussions with their partners. Listen activities make students give direction and good understanding. The create activity will help students embed the concepts they learn.

 

Keywords—Understanding of Mathematical Concepts,  Formulate-Share-Listen-Create (FSLC) Cooperative Learning Model


Full Text:

PDF

References


Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan (Permendikbud) Republik Indonesia No.58. (2014). Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Pertama/Madrasah Tsanawiyah. Jakarta: Menteri Hukum dan HAM.

Murizal, A. (2012). Pemahaman Konsep Matematis dan Model Pembelajaran Quatum Teaching. Jurnal Pendidikan Matematika, 1 (1), 19-23.

Hadi, S., & Novaliyosi. (2019). TIMSS INDONESIA (TRENDS IN INTERNATIONAL MATHEMATICS AND SCIENCE STUDY). ISBN: 978-602-9250-39-8.

OECD. 2019. Programme for International Student Assessment (PISA). diakses dari http.//www.oeced-ilibrary.org pada tanggal 4 November 2020.

Ardilla, A. (2017). Faktor yang Mempengaruhi Rendahnya Hasil Belajar Matematika Siswa MTS Iskandar Muda Batam. Phthagoras, 6(2): 175 - 186, Oktober 2017, ISSN Cetak: 2301 - 5314.

Lia, A. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Informal tipe Formulate-Share-Listen-Create (FSLC) terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas XI IPA SMAN 15 Padang. Padang: STKIP PGRI Sumatera Barat.

Emay, A. (2011). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Komunikasi Matematis Siswa SMP dengan Menggunakan Pembelajaran Kooperatif tipe Formulate-Share-Listen-Create (FSLC) . Tesis pada SPS UPI Bandung: Tidak diterbitkan.

Ledlow, S. (2001). Using Think-Pair-Share in the College Classroom. Arizona: State University.

Prayitno, A. (2012). Pembelajaran Kooperatif Tipe Formulate Share Listen and Create Bernuansa Konstruktivisme untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis. Semarang: UNNES.

Defitasari, A. (2018). Efektifitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Formulate Share Listen Create (FSLC) Pada Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika , Vol. 7 No. 1.

Afriningsih, R. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif tipe Formulate-Share-Listen-Create terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VII MTsN Gurun Panjang Kabupaten Pesisir Selatan. Padang: STKIP PGRI SUMBAR.

Candra, A. B. (2013). Pengaruh Penerapan Model Formulate-Share-Listen-Create terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas X SMA Negeri 13 Padang. Universitas Neger Padang: Skripsi.

Sumarmo, U. (2013). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Komunikasi Matematik Siswa SMK Melalui Pendekatan Konstektual dan Strategi Formluate-Share-Listen-Create (FSLC). Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, Vol 2, No 1, Februari 2013.

Ruswana, Angra Meta. (2019). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Mahasiswa melalui Pembelajaran Kooperatif tipe Formulate-Share-Listen-Create (FSLC). Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram, June 2019. Vol. 7, No. 1.

Sari, M. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif tipe Think-Pair-Share dalam Pembelajaran Matematika terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Pengembangan Karakter Siswa SMA Kota Sungai Penuh . Edumatika Jurnal Riset Pendidikan Matematika Volume 1. Nomor 1. Mei 2018.

Astuti, N. P. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Search, Solve, Create and Share (SSCS) terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Banjar. Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha, Volume IX No 2, Agustus 2018.

Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Smith, K. A. (1991 b). Cooperative Learning: increasing college faculty instructional productivity. Washington, DC: ASHE/ERIC Higher Education.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/pmat.v9i4.10549