Peningkatan Hasil Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Menggunakan Model Discovery Learning (DL) di Kelas V SDN 114/III Dusun Baru Siulak Sungai Penuh Kerinci

Indah Kurnia Sari - Univeristas Negeri Padang
Mansurdin Mansurdin - Univeristas Negeri Padang

Abstract


This research is motivated by the less optimal integrated thematic learning that results in students not understanding the material so that it impacts on learning outcomes. This study aims to describe the Improvement of Integrated Thematic Learning Outcomes Using the Discovery Learning Model in Class V Students of SDN 114 / III Baru Siulak Sungai Penuh Kerinci. This type of research is PTK with qualitative and quantitative approaches. Research data in the form of observations, tests and non-tests. The study was conducted in two cycles. The research subjects were teachers and class V students. The results showed in the first cycle RPP an average of 83.3% (B), increased in the second cycle to 94.44% (SB). The implementation of learning aspects of the first cycle teacher on average 84.37% (B), increased in the second cycle to 93.75% (SB). Aspects of the first cycle students on average 84.37% (B) increased in the second cycle to 93.75% (SB). Learning outcomes in the first cycle obtained an average of 83.33% (B) and increased in the second cycle with an average value of 94.44% (SB).


Keywords


Discovery Learning, Peningkatan Hasil Belajar, Tematik Terpadu

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S., Suhardjono & Supardi (2009) . Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : BUMI AKSARA

Beny, Susetya. 2017. Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Menyusun SilabusdanRPP Melalui Supervisi Akademik di SDN Gambiran Yogyakarta Tahun 2016.Jurnal Taman Cendikia Volume 01 No. 02 2017

Emzir.(2011) . Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta : PT RAJAGRAFINDO PERSADA.

Faisal. (2014). Sukses Mengawal Kurikulum 2013 di SD. Yogyakarta: Diandra.

Gusnilawati. 2016. Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Dengan Pendekatan Saintifik bagi Siswa Kelas IV SDN 07 Sungai Jaring. Jurnal Inovasi Pembelajaran SD Volume 1 No. 1 (Diakses pada hari Sabtu, 16 Maret 2019)

Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontektual Dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Kadir dan Asrohah, H. (2014). Pembelajaran Tematik. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.

Kemendikbud. (2014). Materi Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013 Tahun 2014 SD Kelas I. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Anam, K. (2016). Pembelajaran Berbasis Inkuiri Metode dan Aplikasi.Yogyakarta : Pustaka Pelajar

Kunandar (2016). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Rajawali Pers.

Majid, A., (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mansurdin. 2019 .Pengembangan bahan ajar tematik terpadu menggunakan model Discovery Learning di kelas V sekolah dasar.Jurnal Konseling dan Pendidikan.Halaman 16.Diakses 6 Agustus 2019.

Marsali, A. (2016) Peningkatan Pembelajaran Tematik Terpadu dengan menggunakan model Problem Based Learning di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi pembelajaran SD. (volume 1).2, Diakses pada tanggal 2 november 2019

Mawardi. 2014. Pemberlakuan Kurikulum SD/MI Tahun 2013 dan Implikasinya Terhadap Upaya Memperbaiki Proses Pembelajaran Melalui PTK. Jurnal Ilmu Pendidikan Volume 4 No. 3

Rachmawati, T. & Daryanto. (2015). Teori Belajar dan Proses Pembelajaran Yang Mendidik. 2015: Yogyakarta

Rusman (2015). Pembelajaran Tematik Terpadu. Jakarta: Rajawali Pers.

Sugiono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif,R&D. Bandung: Alfabeta

Unga, Utari, dkk. 2016. Pembelajaran Tematik Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah Dasar dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi ASEAN (MEA). Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS Volume 1 No.1 2016




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v8i3.9319