Hubungan antara Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar

Mita Utami - Universitas Negeri Padang
Desyandri Desyandri - Universitas Negeri Padang

Abstract


This study aims to determine whether or not there is a relationship between learning motivation and student learning outcomes in natural science learning in class V of Guguk Panjang Barat Elementary School, West Bukittinggi.This type of research is quantitative research with a correlation research design. The sample of this study consisted of 21 fifth grade students of Guguk Panjang Barat Gugus I Elementary School, Bukittinggi City. Based on the analysis of the data that has been done, the results of the study show that there is a significant relationship between learning motivation and student learning outcomes in science learning in class V of the Guguk Panjang Barat Public Elementary School in West Bukittinggi.This is evidenced by the value of r count = 0.5587> rtable = 0.433 at a significance level of 0.05 (5%) which means Ho is rejected and Ha is accepted, so the hypothesis says "there is a relationship between learning motivation with student learning outcomes in science learning in Class V of Guguk Panjang Barat Gugus I Elementary School, Bukittinggi City "is accepted.


Keywords


Motivasi Belajar; Hasil Belajar; IPA

Full Text:

PDF

References


Ardana, K. 2018. Hubungan antara Motivasi Ekstrinsik dengan Kompetensi Pengetahuan IPA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia. Vol 8. No.2. Tahun 2018.

Arikunto, Suharsimi. 2013. Manajemen Penelitian. Jakarta : Rineika Cipta

B. Uno, Hamzah. 2009. Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta : Bumi Aksara.

Fihtriyana, R. 2018. Hubungan Penghasilan Orang Tua dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar 006 Langgini. Jurnal Basicedu. Vol.2.No.1.Tahun 2018.

Kompri. 2015. Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa. Bandung: PT

Remaja Rosdakarya

Martono, Nanang. 2010.Metode Penelitian Kuantitatif Analisi Isi dan Analisis Data

Sekunder. Jakarta : PT Rajagrafindo Persada.

Muhidin, Sambas Ali & Maman Abdurahman. 2007. Analisis Korelasi, Regresi, dan Jalur dalam Penelitian. Bandung : CV Pustaka Setia.

Misbahudin & Hasan. 2013. Analisis Data Penelitian dengan Statistik. Jakarta : Bumi Aksara

Nashar. (2004). Peranan Motivasi dan Kemampuan Awal dalam Kegiatan Pembelajaran. Jakarta : Delia Press.

Priyatno, Dwi. 2008. Mandiri Belajar SPSS. Jakarta : MediaKo

Sri, K. Ulandari, S. Dibia & dkk. 2014. Hubungan antara Motivasi Belajar dengan Prestasi Belajar Siswa SD Kelas V Semester Ganjil di Desa Buruan. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha. Vol. 2. No.3. 2014

Viyanti, Erva & Desyandri. 2018. Pengaruh Pengunaan Pendekatan Keterampilan Proses terhadap Hasil Belajar Materi Tumbuhan Hijau di Kelas V. Jurnal Inovasi Pembelajaran SD. Vol.6.No1.Tahun 2018.

Wisudawati, Asih Widi & Sulistyowati, Eka. 2017. Metodologi Pembelajaran IPA. Jakarta : Bumi Aksara.

Yusuf, Syahril. 2017. Hubungan Motivasi dengan Hasil Belajar Siswa pada Pelajaran PKn Kelas V Gugus V Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar. Vol.1.No.1. Tahun 2017.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v9i2.8975