Penggunaan Model PBL Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Sekolah Dasar

Meila Devi - Universitas Negeri Padang
Arwin Arwin - Universitas Negeri Padang

Abstract


The research is underpinned by The fact that the field shows low student involvement in integrated thematic learning, due to the lack of a model used in integrated thematic learning. Research aims to increase the activity of Learning students using the model PBL. This type of research is class action research, implemented in the planning, implementation, observation and reflection phases. Qualitative and quantitativeresearch approaches. The research venue of Padang City Elementary School . The subject of his research was class IV students with a total of 23 students . The research Data is collected based on student activity instruments , learning execution plan, teacher aspect observation sheet and student aspect. The results showed, the use of the lbl model in integrated thematic learning can improve student learning activities ., as well as students can already work with members of the group, in the end it comes down to improved student learning skills in integrated thematic subjects. The results showed an increase in student learning activities in the 63% Kesiklus II cycle to 93%. Dconclude that the use of the PBL model is very effective to increase student learning Activities.


Keywords


Model Problem Based Learning; Aktivitas Belajar; Tematik Terpadu

Full Text:

PDF

References


Annisa, M. (2016). Peningkatan Pembelajaran Tematik Terpadu Dengan Menggunakan Model Problem Based Learning di Kelas IV Sekolah Dasar.Jurnal Inovasi Pembelajaran.(Nomor 1 tahun 2016),1-17

Arwin, (2018). Peningkatan Aktifitas dan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPS dengan Model Quantum Teaching di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar (Nomor 2 tahun 2018), 1-11

Arikunto, S., Suhardjono & Supardi (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Basrowi, & Suwandi. (2008). Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Diedrich, B. P. (2008). Macam-Macam Aktivitas Siswa. Dalam Rohani. A. Pengelolaan Pengejaran. (hal 10-11).

Djamarah, S.B. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Faisal.(2014). Sukses Mengawali Kurikum 2013 di SD. Yogyakarta: Diandra.

Fathurrohman, M (2015). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Hamalik, O. (2001). Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya..

Hamdayana, J. (2014).Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Jakarta : Ghalia Indonesia.

Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontektual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Istarani. (2015). 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. 2018. Buku siswa kelas IV edisi 2018, tema 7 indahnya keragaman di Negeriku, Subtema 1: keragaman suku bangsa dan agama di Negeriku, pembelajaran 3, halaman: 29-34. Jakarta: KEMENDIKBUD.

Kunandar. (2016). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Rajawali Pers.

Majid, A. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Miles, & Huberman. (2010). Analisis Data Kuantitatif. Dalam Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan.

Muhammadi. (2012). Peningkatan Proses Pembelajaran IPA Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Berbasis Masalahdi Kelas V SD Pembangunan Kota Padang. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan (Nomor 1 Tahun 2012), 1-11

Nelly Astimar, Tin Indrawati. (2014). Penggunaan Model PBL dalam Pembelajaran IPA di Kelas IV Sekolah Dasar X Tanah Datar. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan (Nomor 2 Tahun 2014), 1-11

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 67 tahun 2013 tentang kerangka dasar dan dan standar kurikulum Sekolah Dasar

Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sardiman. (2012). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta :

Raja Grafindo Persada.

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pmbelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D.

Bandung : Alfabeta Bandung.

TIM Pengembangan PGSD. (2008). Karakteristik dari Pembelajaran tematik Terpadu. Dalam Majid. A. Pembelajaran Tematik Terpadu. (hal 90-91).




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v9i1.8867