Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Dengan Menggunakan Model Kooperatif Tipe Group InvestigationDi SD

Novi Novi - Mahasiswa, Universitas Negeri Padang
Rifda Eliyasni - Pembimbing, Universitas Negeri Padang

Abstract


This research purposed to describe the improvement of integrated thematic learnig process using cooperative learning model group investigation type in Elementary School. This research is a classroom action research with qualitative and quantitative approaches. Subjects were teachers and 28 students. This research was consists of two cycles. The first cycle consists of two meetings and the second cycle consists of one meeting with stages of planning, implementation, observation, and reflection . The result of planning observation in cycle I  is 81,95% (B) and it increase to be 94,4% (SB)  in cycle II. The result of teacher aspect observation in cycle I is 77,6% ( C)  and it increase to be 94,4% (SB) in cycle II. The result of student aspect observation in cycle I is 77,6% (C)  and it increase to be 94,4% (SB) in cycle II.



Keywords


Proses Pembelajaran; Cooperative Learning Tipe Group Investigation

References


Abdul Majid. 2014. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: Remaja Rosdakarya

Aris Shoimin. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar- ruzz media

Evi dkk (2018). Peningkatkan Keterampilan Proses Dan Hasil Belajar Melalui Pendekatan Saintifik Menggunakan Model Pembelajaran Group Investigation Pada Subtema Manusia Dan Peristiwa Alam Kelas 5 Sd Negeri 1 Banyusri.(nomor 3 vol 4)54-67

Febditya dkk (2018). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Menggunakan Group Investigation Pada Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan.(nomor 2 vol 1),150

Hamzah B. Uno dkk. 2017. Menjadi Peneliti PTK yang Profesional. Jakarta: Bumi Aksara

Hendrik dkk.(2017). Peningkatan Motivasi Belajar Tematik Melalui Model Pembelajaran Group Investigation Siswa Kelas 4 Sd. Journal Pendidikan Guru Sekolah Dasa.(nomor 7 vol 6), 69-84

Hosnan, M. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Imas Kurniasih & Berlin Sani. 2014 . Implementasi Kurikulum 2013 Konsep &Penerapan. Surabaya: Kata Pena.

Istarani. 2012. 58 Model Pembelajaran Inovatif. medan: media persada.

Kunandar . 2016. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta Rajawali Press

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Afabeta

Kemendikbud. 2014. Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013 SD. Jakarta. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v7i11.7385