Merubah Karakter Positif Siswa Dengan Model Quantum Teaching

Ainiah Fadli - Mahasiswa, Universitas Negeri Padang
Taufina Taufina - Pembimbing 1, Universitas Negeri Padang
Zuardi Zuardi - Pembimbing 2, Universitas Negeri Padang

Abstract


The aim of this study is to describe the alteration of positive characteristic of the students with learning implementation  by using  Quantum Teaching model. The type of this study is qualitative approach. Teacher and students in sixth grades is determined the subject in this research which account at 15 subjects. The result of the research depict that there are alteration from students with negative characteristic to positive characteristic. The positive characteristic that have been obtained was self honesty and self confient. After utilizing Quantum Teaching model by the teachers, the students who used to had negative characteristic alter to the students with possitive characteristic which is portrayed confident self and honesty toward themselves.

 

Keywords:, Positive Characteristic, Quantum Teaching Model.

Keywords


Positive Characteristic, Quantum Teaching Model

References


Apriliani, N. M. P. D. (2017). Mengembangkan karakter positif anak. Journal Research Gate. Ganesha University of Education, (March 2016).

Citra, Y. (2012). Pelaksanaan pendidikan karakter dalam pembelajaran. (Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus. Universitas Negeri Pada, 1(1), 237–249.

DePorter, Bobby. Dkk. 2014.Quanthum Teaching. Bandung: Kaifa

Dewi, Y. K., & Esa, M. (2015). Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Matematika. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika. STKIP PGRI Banjarmasin, 1(2), 117–124.

Haryono, Y. W. (2006). Berpikir Kreatif Matematis pada Model Quantum Learning dengan Asesmen Otentik Ditinjau dari Self-Efficacy Siswa SMP. jurnal Pendidikan Matematika. UNNES.

Haslena. (2014). Penggunaan Media Visual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPA Tentang Struktur Permukaan Bumi Kelas III SDN Siumbatu. Jurnal Kreatif Tadulako. Universitas Tadulako, 3(1), 67–76.

Imron, A. (2019). Peningkatan Keprofesionalan Guru oleh Kepala Sekolah melalui Penelitian Tindakan Sekolah. Jurnal Administrasi Pendidikan. Universitas Malang, 1–9.

Khotimah, H. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Teaching Dengan Metode Diskusi Terhadap Hasil Belajar Matematika. Diskusi Panel Pendidikan “Menjadi Guru Pembelajar”. Universitas Indraprasta PGRI Jakarta, (April), 77–85.

Machmud, H. (2018). Pendidikan Nilai Karakter Berbasis Multikultural. Jurnal Dakwah STAIN Sultan Qaimuddin Kendari, 57–70.

Muhammad, Nurdin (2016). Pengaruh Metode Discovery Learning untuk Meningkatkan Representasi Matematis dan Percaya Diri Siswa.Jurnal Pendidikan Universitas Garut , Vol. 09(01) 9-22.

Reinita. (2012). Peningkatan Proses Pembelajaran PKN Melalui Penggunaan Pendekatan Pembelajaran Nilai Di Kelas Iisekolah Dasar Pembangunan UNP. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan. Universitas Negeri Padang, XII(1), 149–164.

Rukiyati. (2013). Urgensi Pendidikan Karakter Holistik Komprehensif Di Indonesia.

Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran. Bandung: PT Grafindo Persada.

Safitri, M. R. (2018). Representasi Lingkungan Sosial Tokoh Dalam Novel Jatisaba Karya Ramayda Akmal Dan Relevansinya Terhadap Pendidikan Masyarakat.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Taufik, T. (2015). Membangun Hubungan Interpersonal Positif Melalui Kesepadanan Kalimat Tanya Dan Unsur Non verbal Di Kelas I Sekolah Dasar. Journal Bahasa Dan Seni. Universitas Negeri Padang, (2), 154–168.

Taufik, T., & Muhammadi. (2012). Mozaik Pembelajaran Inovatif. Padang: Sukabina. Press.

Taufik T. (2015). Makna Komunikasi Verbal Dan Unsur Nonverbalnya Dalam Tuturan Konstatif Di Kelas I Sekolah Dasar. Journal Sekolah Dasar, 24 Nomor 2, 99–110.

Wibowo, B. A. (2010). Peningkatan Keterampilan Menulis Aksara Jawa Melalui Quantum Teaching. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Universitas Negeri Yogyakarta, 17(1), 1673–1683.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v7i10.7029