Model Experiential Learning Dalam Pembelajaran Menulis Laporan Pengamatan Siswa Bagi Kelas V Sekolah Dasar

Pertiwi Aulia - Mahasiswa, Universitas Negeri Padang
Taufina Taufik - Pembimbing, Universitas Negeri Padang

Abstract


This study aims to improve the skills of writing student observation reports with experiential learning models for fifth-grade students of SDN 05 Air Tawar Barat at the pre-writing, writing and post-writing stages. This type of research is Classroom Action Research using qualitative and quantitative approaches. The research subjects were teachers and fifth-grade students of SDN 05 Air Tawar Barat with data collection techniques in the form of observation and portfolio assessment. The results of the study indicate an increase in the implementation and student learning outcomes. Assessment of the implementation of teacher activities in the first cycle averaged 75%, in the second cycle an average of 92.9%. Assessment of the implementation of student activities in the first cycle averaged 75%, in the second cycle an average of 92.9%. The results of the recapitulation of student scores in the first cycle with a class average of 74.9%, in the second cycle the results of the recapitulation were 83.7%. Thus it is stated that the experiential learning model can improve the writing skills of student observation reports.


Keywords


observation report, experiential learning model, elementary school.

References


Amalia, R. (2017). Model Experiential Learning dalam Pembelajaran Menulis Teks Narasi. Jurnal Bahasa, Satra dan Pembelajaran. Vol 3 No 1. Diambil pada tanggal 22 Desember 2018 dari http://ejournal.upi.edu/index.php/RBSPs/article/view/11529

Basri, Irfani, dkk. (2018). Korelasi Keterampilan Membaca Pemahaman dengan Keterampilan Menulis Teks Laporan Hasil Observasi Siswa Kelas X SMK Negeri 10 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Vol 7 No 3. Diambil pada tanggal 22 Desembe 2018 dari http://ejournal.unp.ac.id/index.php/pbs/article/viewFile/100751/100245

Dalman. (2014). Keterampilan Menulis. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Iswara, Prana Dwija, dkk. 2017. Penerapan Metode Two Stray dalam Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Pada Materi Laporan Pengamatan. Jurnal Pena Ilmiah. Vol 2 No 1 Diambil pada tanggal 22 Desember 2018 dari http://ejournal.upi.edu/index.php/penailmiah/article/view/9533

Kunandar. (2012). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Rajawali Press.

Rahmatina dan Sukma, Elfia. (2015). Peningkatan Keterampilan Menulis Deskripsi dengan Menggunakan Strategi Mind Map di Sekolah Dasar. Journal Vol 1 No. 12. (Online). Di ambil pada tanggal 18 Juli 2019 dari Di ambil pada tanggal 18 Juli 2019 dari ejournal.unp.ac.id/index.php/prosidingpgsd/article/download/4856/3815

Santoso, Prio, dkk. (2015). Menulis laporan pengamatan dengan metode mind mapping pada siswa kelas V SD. Vol.4 No.6 Di ambil pada tanggal 19 Juli 2018 dari http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/10442

Salimi, dkk. (2016). Penerapan Model Experiential Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 4 Kawayuhan. Kalam Cendekia.Vol 5 No 2.1. (Di akses pada tanggal 22 Desembe 2019).

Sanusi, Anwar. (2016). Penerapan Pendekatan Kontekstual (Contextual Teaching And Learning) dalam Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Laporan. Vol 1 No 1. Di ambill pada tanggal 22 Desembe 2018 dari http://journal.ubpkarawang.ac.id/index.php/PPKn/article/view/26

Sudiana, dkk. (2018). Penggunaan Model Experiential learning dalam Keterampilan Menulis Paragraf Argumentasi Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa dan Satra Indonesia. Jurnal PRASI. Vol 13 NO 01. Diambil pada tanggal 22 Desember 2018.

Susanto, Ahmad. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Premedia Group.

Taufik, Taufina, dkk. (2018). Implementation of Character Education and Improvement of Skill Writing Descriptive in Class 4 SDN 075043 Oladano. Jurnal Aplikasi IPTEK Indonesia. Vol 2 No 2. Di ambil pada tanggal 22 Desember 2018 dari http://bk.ppj.unp.ac.id/index.php/aiptekin/article/view/139

Taufik, Taufina, dkk. (2018). Development of Teaching Material for Narrative Writing Using Graphic Organizer Type Circle Organizer in Elementary School. Advances in Social Science, Education and Humanities Research International Conference on Language, Literature, and Education. Vol 263. Di ambil pada tanggal 22 Desember 2018 dari http://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/846

Taufina. (2016). Mozaik Keterampilan Berbahasa di Sekolah Dasar. Bandung: CV. Angkasa.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v7i9.6867