Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Menggunakan Strategi Pembelajaran Inkuiri di Sekolah Dasar

Sonia Isabella - Mahasiswa Universitas Negeri Padang
Zaiyasni Zaiyasni - Pembimbing, Universitas Negeri Padang

Abstract


The aims of the research is describe the improvement of integrated thematic learning process using inquiry learning strategies in elementary school. This classroom action research using quantitative and qualitative approaches. The subject of the research consist of teacher and 32 students that is use 2 cycle. Cycle I is use twice meeting and cycle II is use onetime meeting the cycle is use four stages that is plant, implementation, observation, and reflection. The result of planning observation in cycle I  is 79,16% (B) and it increase to be 94,44% (A)  in cycle II. The result of teacher aspect observation in cycle I is 79,68% (B)  and it increase to be 93,75% (A) in cycle II. The result of student aspect observation in cycle I is 76,56% (B)  and it increase to be 93,75% (SB) in cycle II. The learning outcomes in cycle I is 75,07(C) and it increase to be 88,15 (A) in cycle II. The research showed the Inquiry Learning Strategies can improve the integrated thematic learnig outcomes in Elementary School

 

Keywords: Learning Outcomes,  Inquiry Learning Strategies


Keywords


Learning Outcomes, Inquiry Learning Strategies

References


Buku:

Abdul Majid. 2014. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung:PT Remaja Rosdakarya.

Darmansyah dan Regina Ade Darman. 2017. Strategi Pembelajaran. Bukittinggi: Erka CV.Rumahkayu Pustaka Utama.

Kosasih. 2014. Strategi Belajar dan Pembelajaran Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Yrama Widya.

Kunandar. 2016 Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Ngalim Purwanto. 2010. Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Taufina, dan Muhammadi. 2011. Mozaik Pembelajaran Inovatif. Padang: Sukabina Press.

Tutik Rachmawati dan Daryanto. 2015. Teori Belajar dan Proses Pembelajaran yang Mendidik. Yogyakarta: Gava Media.

Artikel dalam Open Journal System (OJS):

Dina Indriyani, Mawardi, & Krisma widi wardani. 2019. Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Melalui Model Inkuiri Berbantuan Media Konkret Pada Siswa Kelas 5 SD Negeri Mangunsari 05 Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Basicedu. Volume 3, No 1, 27-32. ISSN 2580-1147

Fransiska Pury Widyastuti, Mawardi, & Krisma Widi Wardani. 2018. Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas 4 SD Melalui Model Pembelajaran Inquiry Learning. Jurnal Kiprah, Vol 1, No 1, 1-13. e-ISSN: 2580-6947

Indrawati, T. (2015). Peningkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan dengan Menggunakan Pendekatan Konstruktivisme Di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, XV(1), 40–47.

Nabila Yuliana, Naniek Sulistya Wardani, & Tego Prastyo. 2019. Upaya Peningkatan Motivasi Belajar Melalui Pembelajaran Inkuiri Teams Games Tournament. Journal of Education Action Research Volume 3, No 2, 80-89. P-ISSN: 2580-4790 E-ISSN: 2549-3272.

Ni Luh Putu Sri Nariastini, I Komang Sudarma, & I Gede Astawan. 2015. Pengaruh Strategi Pembelajaran Inkuiri Berbantuan Media Lingkungan Sekitar Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas IV. e-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD Vol: 3 No: 1.

Nia Susanti, Hamimah, & Reinita. 2019. Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Metode Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Co-Op Co-Op Dalam Pembelajaran IPS di Kelas V SD. e – Jurnal Inovasi Pembelajaran SD. Volume 7, No , 10-21.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v7i9.6830