Peningkatan Pemahaman Konsep Pengukuran Sudut Menggunkaan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Di Sekolah Dasar
Abstract
The purpose of the research is to describe the increase the understanding of the concept of angel measurement using a realistic mathematical education approach in class IV SDN 01 Campago Ipuh Bukittinggi city 2018/2019 academic year. This type of research is classroom action research with qualitative and quantitative approaches. The research subjects were teachers and 26 grade IV students of SDN 01 Campago Ipuh, Bukitttinggi City. The study was conducted in two cycles, the first cycle two meetings and the second cycle one meeting. This is evidenced by the results of the first cycle of planning aspects of the first cycle 78% (B) increased in the second cycle to 92% (AB) an increase of 14%, the implementation aspect of the first cycle teacher 80% (B) increased in the second cycle to 93% ( AB) an increase of 13%, the action aspects of cyclists I 76 (B) increased in the second cycle to 90% increase by 14%, and understanding the concept of the first cycle with an average of 74 (C) and cycle II increased to 87 (AB ) there was an increase of 13.
Keyword:
Keywords
References
Arikunto, Suharsimi. 2014. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara
Arsaythamby. (2014). How A Realistic Mathematics Educational Approach Affect Students’ Activities In Primary School, hh. 309-313
Fahrudin, Achmad Gilang.,dkk. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Melalui Realistic Mathematic Education Berbantu Alat Peraga Bongpas. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. 1 (1): April 2018 p-ISSN 2615-4196 e-ISSN 2615-4072
Fatqurhohman. (2016). Pemahaman Konsep Matematika Siswa Dalam Menyekesaikan Masalah Bangun Datar, vol.4, no.2, hh.127-133
Majid, Abdul. 2014. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: Remaja Rosdakarya
Mariyana, Fina Amalena, dkk. (2018). Pemahaman Konsep Melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia Pada Materi Pengukuran Sudut di Kelas IV Sekolah Dasar. No 2: November 2018 ISSN 0854-8285
Marta, Rusdial. (2018). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika di SD Negeri 018 Langgini. Jurnal Pendidikan Matematika. 1 (1): Mei 2018 . e-ISSN 2579-9258
Murdani,dkk. (2013). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Realistik Untuk Meningkatkan Penalaran Geometri Spasial Siswa Di Smp Negeri Arun Lhokseumawe. Jurnal Peluang. Vol 1 Nomor 2
Ningsih, Sri Yunita. (2017). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Pendekatan Matematika Realistik Di SMP Swasta Tarbiyah Islamiyah, Vol. 3, No. 1
Oftiani, Siti & Saefudin, Abdul Aziz. Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Realistik Indonesia (PMRI) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Srandakan. Jurnal Matematika dan Pembelajaran. 5 (2): Desember 2017. E-ISSN 2581-172X
Pebriana, Putri Hana. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Dengan Menerapkan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Pada Siswa Kelas V SDN 003 Bangkinang, Vol. 1, No. 1: Mei 2017 ISSN 2579-9258
Peraturan mentri pendidikan dan budaya Nomor 103 dan 104 Tahun 2014 tentang Pembelajaran pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. (2014). Jakarta: Permendikbud
Rahayu, Ratri . (2017) . Pembelajaran Matematika Realistik Indonesia Berbasis Keunggulan Lokal untuk Membangun Disposisi Matematis dan Karakter Cinta Tanah Air. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 154-156
Sesanti, Nyamik Rahayu & Rosita Dwi Ferdiani. 2017. Assesment Pembelajaran Matematika. Malang: Yayasan Edelweis
Simatupang, Rosmawati & Edy Surya. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Menggunakan Pendekatan Matematika Realistik, hh. 2-17
Surati. (2014). Penerapan Pendekatan Realistic Mathematic Education Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa MTsN Model Palu Timur pada Materi Penjumlahan dan Pengurangan Berbentuk Aljabar. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako. 1(2): 119-132.
Susanto, Ahmad. 2016. Teori belajar dan pembelajaran di Sekolah dasar. Jakarta : Paramedia
Wijaya, Ariyadi. 2011. Pendidikan Matematika Realistik Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu
Zaini, Ahmad & MArsigit. (2014). Perbandingan Keefektifan Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Matematika Realistik dan Konvensional Ditinjau Dari Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Matematika Siswa. Jurnal Riset Pendidikan Matematika. 1 (2): November 2014
Zainil, M, Y, Helsa & W, T, Yanti. 2018. Mathematics Learning Through Pendidikan Materamtika Realistik Indonesia (PMRI) Approach and Adobe Flash CS6.
Zakaria, Effendi & Muzakkir, Syamaun. 2017. The Effect of Realistic Mathematics Education Approach on Students’ Achievement And Attitudes Towards Mathematics, vol. 2017, no.1, hh. 32-40
DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v7i6.6471