Pengaruh Pendekatan PMR Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika Di Kelas IV SDN 10 Sungai Sapih

Ardianti Pratiwi - Mahasiswa Universitas Negeri Padang
Yanti Fitria - Pembimbing, Universitas Negeri Padang

Abstract


The purpose of this research is to see the effect of realistic mathematics education approach (RME) on the mathematical communication ability class student in SD Negeri 10 Sungai Sapih Kota Padang. This study uses quantitative approach in the form of quasi experiment, the nonequivalent control group design, simple random sampling technique, ie 31 students of experimental class and 30 students of control class. The result of the research shows that the experimental class students use pmr approach which is higher than the control class without using the pmr approach. In hypothesis testing the results obtained by using T-Test obtained t count of tcount 3,48  > ttable  2,001 at the level of significance 0.05.

 

Keywords:


Keywords


RME approach; mathematical communication ability

References


Ahmad, Syafri. (2016). Model Pembelajaran Geometri Menggunakan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) di Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogi (Volume 17 No 2), 1-11.

Ansari, Bansu I. (2018). Komunikasi Matematik Strategi Berpikir dan Manajemen Belajar. Banda Aceh: PeNA.

Arikunto Suharsimi. (2009). Dasar Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Ariyanti, Hidayatul Purnama. (2016). Pengaruh Pembelajaran Matematika Realistik Terhadap Kemampuan Matematis Siswa (Ditinjau dari Kemampuan Representasi dan Komunikasi). Jurnal Buana Matematika (Vol 6 No 2), 25-30

Fitria, Yanti dan Yullys Helsa. (2019). Pengembangan Model Pembelajaran Science ter-Integrasi Mathematics berbasis PBL. Jurnal E-Tech (Volume 00 Number 00), 1-10.

Fitria, Yanti. (2014). Refleksi Pemetaan Pemahaman Calon Guru SD tentang Integrated Sains Learning. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan (Voleme XIV No 2 tahun 2014), 82-87.

Hendriana Heris dan Utari Soemarmo. (2014). Penilaian Pembelajaran Matematika. Bandung: Refika Aditama

Lestari Karunia Eka, dan Mokhammad Ridwan Yudhanegara. 2015. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Neolaka, Amos. (2014). Metode Penelitian dan Statistik. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ningsih, Seri. (2014). Ralistic Mathematics Education: Model Alternatif Pembelajaran Matematika Sekolah. Jurnal Pendidikan Matematika IAIN Antasari (Vol 01 No 02 tahun 2014), 73-94.

Padimas, Anjeliani, Zulfa Amrina, dan Vita Nova Anwar. (2014). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Pembelajaran Matematika Siswa Kelas V dengan Menggunakan Strategi Bermai Jawaban di SDN 26 Jati Utara Kota Padang. JurnalPendidikan (Vol 3No 2).

Sanjaya, Wina. (2013). Penelitian Pendidikan Jenis, Metode dan Prosedur. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sudaryono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Supardi. (2013). Aplikasi Statistika Dalam Penelitian Konsep Statistika yang Lebih Komprehensif. Jakarta: Change Publication

Wijaya, Ariyadi. (2012). Pendidikan Matematika Realistik Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika . Yogyakarta: Graha Ilmu.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v7i4.6337