Kecemasan Siswa Menghadapi Ujian dan Implikasinya dalam Layanan Bimbingan dan Konseling

Yulianti Karlina -
Yulidar Ibrahim -

Abstract


Abstract 

This study aims to describe the anxiety of students facing examinations and their implications in guidance and counseling services (BK). This type of research is quantitative descriptive. The population of this study is the students of Pertiwi 1 Padang High School class X and XI in the academic year 2018-2019. The research sample amounted to 213 people. The research was carried out by administering questionnaire instruments. Data were analyzed by percentage analysis. The findings of this study indicate the results of anxiety students facing examinations at Pertiwi 1 Padang High School are in the quite anxious category, the results are in more detail (1) anxiety students face tests on cognitive aspects in the category of quite anxious, (2) anxiety students face tests on affective aspects in the category of quite anxious, (3) the anxiety of students facing the test on the somatic aspect is in the category of quite anxious, (4) the anxiety of students facing the test on aspects of behavior is in the category of quite anxious.Keyword: Anxiety Facing Exams, Guidance and Counseling Services

References


Anas Salahudin. (2010). Bimbingan dan Konseling. Bandung: Pustaka Setia.

Desyandri. (2014). Peran Seni Musik dalam Pendidikan Multikultural. Jurnal Pembangunan Pendidikan; Fondasi Dan Aplikasi IP PPs UNY, 2(1), 1–11. http://doi.org/http://dx.doi.org/10.21831/jppfa.v2i1.2613

Devi, J & Linda. (2016). Efektivitas Pelatihan Pengelolaan Kecemasan Terhadap Kecemasan Berkompetisi Pada Atlet Bulu Tangkis Remaja. Jurnal Psikologi Psibernetika. Vol. 9 No. 2.

Fauzi, Afrizal, S & Ifdil. (2018). Tingkat Kecemasan Mahasiswa Bimbingan dan Konseling dalam Menyusun Skripsi. Jurnal Penelitian Guru Indonesia. Vol. 3 No. 2.

Hadi, M., F,. Z,. A. Muri, Y & Syahniar. (2013). Pemahaman Konselor Sekolah Tentang Tugas Perkembangan Siswa dan Layanan yang Diberikan. Jurnal Ilmiah Konseling. Vol. 2 No. 1.

Hafif Kurniady, S. (2017). Efektifitas Layanan Bimbingan Kelompok dalam Mereduksi Kecemasan Siswa Menghadapi Ujian di SMA N 1 Padang. Skripsi tidak diterbitkan. Sarjana BK FIP UNP.

Hara, P., Farida, H & Budi, A. (2016). Hubungan Antara Efikasi Diri dengan Kecemasan dalam Menghadapi Ujian Pada Siswa Kelas IX di MTs Al Hikmah Brebes. Jurnal Hisbah. Vol. 13 No. 1.

Hestyana, A., A. Muri, Y & Indah, S. (2013). Peran Guru Bimbingan dan Konseling dalam Pelaksanaan Kegiatan Kunjungan Rumah Pada SMP Negeri Di Kota Padang. Jurnal Ilmiah Konseling. Vol. 2 No. 3.

I Gede Tresna. (2011). Efektifitas Konseling Behavioral dan Teknik Desensitisasi Sistematis untuk Mereduksi Kecemasan Menghadapi Ujian. Skripsi online.

Jeffrey S. Nevid, Spencer A. Rathus dan Beverly Greene. (2003). Psikologi Abnormal. Alih bahasa: Agustine Sukarlan Basri, dkk. Jakarta: Erlangga.

Masrur, A,. Herman, N & Syahniar. (2016). Teknik Desensitisasi Sistematik untuk Mengurangi Fobia Mahasiswa. Jurnal Konselor. Vol. 5 No. 2.

Nandiya, V., Neviyarni., Khairani. (2013). Persepsi Siswa tentang Tindakan Tegas Mendidik yang Diberikan Guru Bimbingan dan Konseling kepada Siswa yang Melanggar Peraturan Sekolah di SMPN 24 Padang. Jurnal Ilmiah Konseling. Vol. 2 No. 1.

Purwanti, W., Firman & Afrizal, S. (2013). Hubungan Persepsi Siswa terhadap Pelaksanaan Asas Kerahasiaan oleh Guru BK dengan Minat Siswa untuk Mengikuti Konseling Perorangan. Jurnal Pendidikan. Vol. 2. No. 1.

Sudirman, Daharnis &, Marjohan. (2013). Peran Guru Bimbingan dan Konseling serta Peran Guru Mata Pelajaran dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa Di Sekolah Menengah Atas (SMA) Negeri. Jurnal Ilmiah Konseling. Vol. 2 No. 1.

Taufik. (2014). Model-model Konseling. Padang: BK FIP UNP.

Zeidner Moshe & Gerald Matthews (2011). Anxiety 101. United States of America: Hamilton.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v7i3.5438