PENINGKATAN HASIL BELAJAR TEMATIK TERPADU TEMA 3 MENGGUNAKAN MODEL SAVI DI KELAS V SD

Yulia Rahmi - mahasiswa universitas negeri padang
Elfia Sukma - Pembimbing 1 Universitas Negeri PPadang
Nelly Aztimar - Pembimbing 2 Universitas Negeri Padang

Abstract


Abstract

The research is aimed to describe the improvement of the students’ learning outcomes  in thematic integrated to theme 3 by using Somatic Audiotory Visual Intellectual model at 5 thgrade of Elementary School. The research is The classroom action research and conducted in the research by using both qualitative and quantitative approaches. By using three cycles to the covering four stages: planning, implementation, observation, and reflection. The subject of the research were the teacher and 28 students of SDN 13 Lubuk Alung, 14 male students and 14 female students. The result of research shows that Somatic Audiotory Visual Intellectual model has improved the students’ learning outcome in thematic integrated learning in elementary school.         

 Keywords: Learning Outcomes, Somatic Audiotory Visual Intellectual

References


Alimuddin. 2014. Penilaian Dalam Kurikulum 2013. Jurusan Matematika FMIPA UNM Makassar. Vol. 01, No. 1.

Basrowi, dan Suwandi. 2008. Memahami Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Desyandri, D., & Vernanda. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Terpadu di Kelas V Sekolah Dasar Menggunakan Identifikasi Masalah. In Seminar Nasional HDPGSDI Wilayah 4 (pp. 163–174).

Djahura. (2018, Februari). Belajar dan pembelajaran. Diperoleh dari

http://Djahura.blogspot.com/2012/03/belajar.dan.pembelajaran.(online).

Dyamiratus. (2018, Februari). Makalah pembelajaran savi. Diperoleh dari

http://dyamiratus.blogspot.co.id/2013/03/makalah-model-pembelajaran-savi.html

Hernawan, Asep Herry & Resmini, Novi.2009. Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Direktorat Pendidikan Islam Departemen Agama Indonesia.

Kemendikbud. 2014. Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013 Tahun 2014 SD Kelas V. Jakarta: Kemendikbud.

Kurniawan, Deni. 2014. Pembelajaran Terpadu Tematik (Teori, pratik, dan Penilaian. Bandung: ALFABETA.

Ngilum. 2017. Strategi Pendidikan. Yogyakarta: Parama Ilmu.

Nurbudiyani, Iin. 2013. Pelaksanaan Pengukuran Ranah Kognitif, Afektif, dan Psikomotor pada Mata Pelajaran IPS Kelas III SD Muhammadiyah Palangkaraya. Pedagogik Jurnal Pendidikan, Vol 8, No 2.

Majid, Abdul. 2014. Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Interes Media.

Meier, Dave. 2004. The Accelerated Learning Hand Book. Terj. Astuti, Rahmani. Bandung: kaifa.

Prasetya, Tri Indra. 2012. Meningkatkan Keterampilan Menyusun Instrumen Hasil Belajar Berbasis Modul Interaktif bagi Guru-guru IPA SMPN Kota Magelang. Journal of Educational Research and Evaluation 1 (2)

Redika A. U, I Gede, dkk. 2014. Implementasi Model Pembelajaran SAVI (Somatis, Auditori, Visual, Intelektual) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VSD. Jurnal Mimbar PGSD Universitas pendidikan Genesha. Vol. 2, No. 1.

Sa’bani, Faizuz. 2017. Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun RPP melalui Kegiatan Pelatihan pada MTs Muhammadiyah Wonosari. Jurnal Pendidikan Madrasah, Vol. 2, No. 1.

Setiadi, Hari. 2016. Pelaksanaan Penilaian Pada Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, Vol. 20, No. 2.

Sholihin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Supriyadi. 2008. Mengatasi Kesulitan Menulis Puisi pada Siswa Sekolah Dasar Dengan Model SAVI. Jurnal artikulasi. Vol. 5, No. 1.

Suharsimi, Arikunto,Dkk. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v7i3.5367