PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPA DENGAN STRATEGI PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH DI SEKOLAH DASAR

Fitri Hayati -

Abstract


This research aimed to describe improving the student achievement in science learing by using strategy Problem Based Learning at fift grade  elementar in SD Islam Terpadu Cahaya Hati Bukittinggi. The kind of this research is PTK with us kuantitatif and kualitatif research. The result of this research showed that, the student achievement in cycle I was 71,8% with criteria C and this increased to 88,6% with criteria B in cycle II. From the result it can be concluded that strategy Problem Based Learning increasethe students learning achievement in science learning at fift grade in SD Islam Terpadu Cahaya Hati Gulai Bancah Bukittinggi.

Kata Kunci: hasil belajar, IPA,  pembelajaran berbasis masalah

References


Admin. 2010. Pengaruh Cara Belajar. (Online), (http://www.infoskripsi.com/proposal/proposal-skripsi-pengaruh-cara-belajar.html, diakses tanggal 28 November 2011)

Asy’ari, Maslichah. 2006. Penerapan Teknologi Masyarakat dalam Pembelajaran Sains Di Sekolah Dasar. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jenjang Pendidikan Dasar. Jakarta: Depdiknas

Kunandar. 2007. Langkah Mudah Penelitian Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Rusman.2011.Model Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta:Rajawali Press

Sanjaya, Wina. 2005. Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Kencana.

------------------. 2009. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Bandung: Kencana Prenada Media Group.

Samatova, Usman. 2006. Bagaimana Membelajarkan IPA di SD. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Sudjana, Nana. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung : PT Remaja Rosda Karya.

Taufik, Taufina & Muhammadi. 2011. Mozaik Pembelajaran Inovatif. Padang:Sukabina Press




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v1i1.488