PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPS MENGGUNAKAN PENDEKATAN COPERATIVE LEARNING TIPE MAKE A MATCH DI KELAS IV SD
Abstract
This research is background by IPS learning teacher with centered concept.So, that student less active as long learning process.This research goal is to description increase of student learning result in IPS study with us coperative learning tipe make A matchapproximation.At student fourth class in SD Negeri 30 Lubuk Alung Padang PariamanThe kind of this research is PTK with us kuantitatif and kualitatif research. The result of value recapitulation cycle I 77% increase at cycle II being 85%. So,thatcoperative learning tipe make A match approxination can increase student learning result in IPS study at fourt class SD Negeri 30 . Lubuk Alung Padang Pariaman
Kata Kunci : hasil belajar;ips; tipe make a match
References
Agus. 2009. Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta : Pustaka Pelajar
Anitta.2002.Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Depdiknas
Mulyasa. 2008. Implementasi Kurikulum Tingkat satuan Pendidikan Kemandirian Guru dan Kepala sekolah. Jakarta: PT Bumi Aksara
Nana Sudjana. 2009. Penilaian Hasil Belajar Mengajar. Bandung : PT. Rosdakarya
Rusman.2011.Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru.Jakarta:Rajawali Press
Saadah Nur. 2010. Pemakaian Model Make A Match di sertai Picture And Picture dalam TIK
(http://nursaadahyunita.files.wordpress.com diakses tanggal 20 Maret 2011
Sardjiyo,dkk. 2008. Pendidikan IPS di SD. Jakarta : Universitas Terbuka
Suparlan, 2011. Tanya Jawab Pengembangan Kurikulum & Materi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Suryanto. 2009. Materi Pokok Ealuasi Pembelajaran di SD. Jakarta: Universitas Terbuka
Syafruddin.2002.Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Renika Cipta.
DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v1i1.380