Hubungan Penguasaan Kosakata dengan Kemampuan Membaca Pemahaman Peserta Didik Kelas III SD

Riri Tanjung - Mahasiswa Universitas Negeri Padang
Riri Tanjung - Mahasiswa Universitas Negeri Padang
Elfia Sukma - Pembimbing 1, Universitas Negeri Padang
Yalvema Miaz - Pembimbing 2, Universitas Negeri Padang

Abstract


This article was written to describe the relationship between vocabulary mastery and student’s reading comprehension. This research type is correlation research by using quantitative approach. there are two data to be processed. First, vocabulary mastery. Second, reading comprehension. The design used in this study is the design korelasinal with a population of all students class III which amounted to 162 people. Sampling method used is Cluster Random Sampling which amounted to 52 people. to test the hypothesis of this study using t test statistic with 5% level of significance (0.05). The result of this research is first, the mastery of vocabulary of learners is in sufficient qualification (66,63). Second, students' reading comprehension ability is in good qualification (75,57). Third, there is a significant relationship between vocabulary mastery and reading comprehension ability on n-2 degrees of freedom and significance level of 0.05 research results prove that tcount is bigger than ttable that is 11,090> 2,009.

Keywords: Relationship vocabulary, reading comprehension, student


References


Anjarwati, Eka. 2016. “Pengaruh Penguasaan Kosakata terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa SD Gugus Dewi Kunthi Kota Semarang”. Skripsi. UNS.

Dalman. 2013. Keterampilan Membaca. Jakarta: Rajawali Pers.

Djiwandono, soenardi. 2008. Tes Bahasa Pegangan Bagi Pengajar Bahasa. Jakarta: PT Indeks.

Keraf, Gorys. 2010. Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: Gramedia.

Khofifah, Siti. 2015. “Hubungan Minat Baca dengan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Tinggi SD N 1 Karangsari Kecamatan Pengasih Kabupaten Kulon Progo Tahun Ajaran 2014/ 2015”. Skripsi. UNY.

Meidany, Cindhy Dwi. 2014. “Kontribusi Penguasaan Kosakata dan Motivasi Belajar Terhadap Kemampuan Membaca Teks Berbahasa Jerman Peserta Didik Kelas XI Program Keahlian Animasi SMK Negeri 5 Yogyakarta Tahun Ajaran 2011/2012”. Skripsi. UNY.

Pranowo, Hadi. 2009. “Hubungan Penguasaan Kosakata dan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia dengan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Sd Kecamatan Kendal Kabupaten Ngawi Tahun Pelajaran 2008/2009.” Tesis. PPs-USMS.

Riduwan. 2011. Belajar Mudah Penelitian untuk Guru Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.

Tampubolon. 2008. Kemampuan Membaca Teknik Membaca Efektif dan Efisien. Bandung: Angkasa Bandung.

Tarigan, Henry Guntur. 2008. Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa Bandung.

Utami, Desiana Wahyu. 2014. “Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Melalui Media Papan Selip (Slot Board) pada Siswa Kelas II Sdn 2 Karangtalun Tahun 2013/2014.” Naskah Publikasi. UMS.

Yusuf, A Muri. 2005. Metodologi Penelitian. Padang: UNP Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v6i1.3039