PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPS DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN KONSTRUKTIVIS DI SD

Murni Dayanti - Mahasiswa Universitas Negeri Padang
Murni Dayanti - Mahasiswa Universitas Negeri Padang
Yalvema Miaz - Pembimbing 1, Universitas Negeri Padang
Rahmatina Rahmatina - Pembimbing 2, Universitas Negeri Padang

Abstract


The purpose of this research is to describe the improvement of student learning outcomes in learning social scienence using a constructivist approach in class V SDN 08 Campago Ipuh on students which amounted to 21 people. The research uses qualitative and quantitative approach. The type of research is classroom action research (PTK). Student learning outcomes cycle I average 80,30 increased to 90,06 in cycle II. Thus, constructivist approach can improve students learning outcomes in IPS learning in class V SDN 08 Campago Ipuh.


References


Hamalik, Oemar. 2011. Proses Belajar Mengajar. Jakarta : PT. Bumi Aksara.

Mohammad Nur. 2004. Pengajaran Berpusat Kepada Siswa dan Pendekatan Konstruktivisme dalam Pengajaran. Jakarta : Universitas Negeri Surabaya.

Nurhadi, Agus Gerrad Senduk. 2003. Pembelajaran Kontekstual (Contextual Teaching and Learning/CTL) Dan Penerapannya Dalam KBK. Malang : UM PRESS.

Trianto.2011. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif - Progresif. Jakarta: Kencana

Wina Sanjaya. 2008. Strategi Pembelajaran Berorentasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v6i1.2974