Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Pertanyaan Menggali

Eli Martinda -

Abstract


Learning speaking skills in primary schools do not ensure an optimal because teachers are more focused learning to read and write, so that the students' low not reached KKM. This study aims to describe how to increase conversational skills by asking students to dig for class I SD Semen Padang District Lubuk Kilangan Padang City. Results achieved the first cycle, the stage prabicara 70.53, while speaking after the talk 73.21 73.01 and the average value of 72.25. Cycle II phase prabicara 85.71, 83.70, and after the speech when talking 82.14. Average value of 83.85.

 

Kata Kunci: hasil belajar; bahasa indonesia; dan strategi pertanyaan menggali

References


Abbas, Selah. 2006. Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Efektif di Sekolah Dasar.

Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorat Ketenagaan

BNSP. 2006. Panduan Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, Depdiknas.

Departemen Pendidikan Nasional. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jenjang Pendidikan Dasar. Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional

Hendry, Guntur Tarigan. 2008. Berbicara sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung : PT. Angkasa

Hidayat, Aslam. 2008. Pembelajaran Bahasa Indonesia, tersedia dalam Http; // uny.ac.id/pjj/wp-content/uploads/2008/03/ semester 2 inisiasi 2 pembelajaran Bahasa Indonesia sd 2.pdf, diakses 16 Oktober 2010

Purwanto, Muhammad Ngalim. 2004. Metodologi Pengajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Bandung. PT. Remaja Rosdokaryo.

Suharsimi, dkk, 2006. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : PT. Bumi Aksara

Ritawati Mahyuddin, Yetti Ariani. 2007. Hand Out Mata Kuliah Metodologi Penelitian Tindakan Kelas. Padang : Fakultas Ilmu Pendidikan UNP.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v1i1.295