HUBUNGAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DENGAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA KELAS IV SDN 27 SUNGAI SAPIH

Yora Sagita - Mahasiswa Universitas Negeri Padang
Melva Zainil - Pembimbing 1, Universitas Negeri Padang
Zuryanty Zuryanty - Pembimbing 2, Universitas Negeri Padang

Abstract


The purpose of this research is to know correlations between problem-solving ability with mathematics learning result for 4th grade students at public elementary school 27 in Padang city for the 2017/2018 academic year. The type of this research is correlations. The population of the research is all 4th grade students of SD N 27 Sungai Sapih was 42 students, then 21 students as sample. The data analysis using simple linear regression analysis. the research result shows that correlation coefficient of 0,7036. in interval 0,70 ≤ r > 0,90 with a degree of strong or high corrrelations. It means 0,7036 have a strong or high  correlations. Then the result of significant correlation coefficient with α = 0,05 showed  and . Because . It means that  is accepted.

Keywords: Problem Solving Ability; Learning Result

References


Abdurrahman, Mulyono. 2012. Anak Berkesulitan Belajar: Teori, Diagnosis, dan Remediasinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, Suharsimi. 2012. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamzah, Ali. 2014. Evaluasi Pembelajaran Matematika. Rajawali Press, Jakarta.

Hendriana, Heris dan Soemarmo, Utari. 2015. Penilaian Pembelajaran Matematika. Bandung: Refika Aditama.

Lestari, Kurnia Eka dan Yudhanegara, Mokhammad Ridwan. 2015. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama.

Maesaroh, Itroh. 2011. Hubungan Kemampuan Mencongak dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas II di SD N Cipurwasari I Tegalwaru Karawang Tahun Pelajaran 2010-2011. Jakarta: Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka.

Mawaddah, Siti dan Anisah, Hana. 2015. Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Model Pembelajaran Generatif (Generative Learning) di SMP. Banjarmasin: FKIP Universitas Lambung Mangkurat. Jurnal Kependidikan. Vol. 3, No. 2.

Runtukahu, Tombokan dan Kandou, Selpius. 2014. Pembelajaran Matematika Dasar Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Setyosari, Punaji. 2010. Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Kencana.

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitaif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suryabrata, Sumadi. 2012. Metodologi Penelitian. Jakarta: Rja Grafindo.

Van de Walle, John A. 2008. Matematika Sekolah Dasar dan Menengah Edisi Keenam, Terjemahan dari Elementary and Middle School Mathematics. Jakarta: Erlangga.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v6i1.2925