PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN PKn MELALUI PENGGUNAAN PENDEKATAN PERKEMBANGAN MORAL KOGNITIF DENGAN DISKUSI DILEMA MORAL

Susi Ariani -

Abstract


This study originated from the reality in which learning Civics still using expository approach, teachers focus on the business of planting various kinds of goodness through examples,advice, warnings, and less emphasis on the development of reasoning. To overcome the action with the use of cognitive moral development approach to the discussion of moral dilemmas. That research use approach qualitative and quantitative, while this type is Research Action Class (PTK) with device research cover, (1)Planning, (2)Execution, (3) Perception/observation, and (4) Refleksi. Result of research be grow up result of RPP, execution, and result learn student. Become can be concluded that study PKn by using cognitive moral development approach to the discussion of moral dilemmas can improve result learn IV class student 18 Tarok Dipo Bukittinggi.

Kata Kunci: hasil belajar; pembelajaran PKn; pendekatan perkembangan moral kognitif dengan diskusi dilema moral

References


Admin.2012. “Bahasa Indonesia” (online), (http://leonheart94.blogspot.com/2012/01/zpz-itu-diskusi.html/, diakses 24 januari 2012).

Wahab Azis .2002. Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Jakarta: Universitas Terbuka.

Basrowi dan Suwandi. 2008. Memahami Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rineka Cipta.

Lee Hoon, Chang. 2001 Pendekatan dalam pendidikan moral. (online), (http://pendidikanmoral.um.edu.my/uploads/rujukan/pendekatan%20pendidikan%20moral.pdf).

J. Piaget. (online), (http://elearning. unesa. ac. Id/ myblog/ alim-sumarno/ perkembangan-moral-peserta-didik-usia-dini)

Ormrod Ellis, Jeane. 2009. Psikologi Pendidikan Membantu Siswa Tumbuh dan Berkembang. Jakarta: Erlangga.

Muslich Masnur . 2007. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Dasar Pemahaman dan Pengembangan. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamalik Oemar . 2008. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Sjarkawi. 2011. Pembentukan Kepribadian Anak. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Slavin, E Robert. 2008. Psikologi Pendidikan Teori dan Praktek (Jilid I. Marianto Samosir): PT Indeks.

Sauri Sofyan . 2012. “membumikeun pendidikan nilai dalam kehidupan di keluarga masyarakat dan sekolah dengan penuh kesadaran” (online), (http://berita.upi.edu/2012/02/14/ membumikeun-pendidikan-nilai-dalam-kehidupan-di-keluarga-masyarakat-dan-sekolah-dengan-penuh-kesadaran/, diakses 14 Februari 2012).

Arikunto Suharsimi , 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v1i1.287