Pengaruh Model PBL Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Sekolah Dasar
Abstract
The purpose of this research is to know the effects of using problem based learning toward student learning result of the civic subject for 5th grade students at SDN Bandar Buat. This is a quasi experiment research with non equivalent control group. The population of the research is all 5th grade students of SDN 09 Bandar Buat with class V/A as the treatment class and class V/B as the control class. The research result shows that there is an effect of using PBL model toward students’ learning result of the civic subject for 5th grade students at SDN 09 Bandar Buat. The test result show that 2.488 with P-value 0,016. So, the value achieved is less than α = 0.05. It means that H1 is approved.
References
Arikunto, Suharsimi. 2009. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Daryono. 2011. Pengantar Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Jakarta: PT RINEKA CIPTA
Hosnan, M. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia
Lestari, Karunia Eka. 2015. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama.
Riyanto, Yatim. 2010. Paradigma Baru Pembelajaran sebagai Referensi bagi Guru/Pendidik dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas. Jakarta : Kencana Media Group Persada
Rusman. 2011. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta :Rajawali Pers
Sani. 2014. Pembelajaran Saintifik Untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta : BumiAksaraPERSADA
Sudjana, Nana. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajat. Bandung: Remaja Rosdakarya
Suprijono, Agus. 2013. Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM.Yogyakarta:PustakaBelajar
Sudjana. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung : PT Remaja Rosdakarya
Trianto. 2013. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta : KENCANA
DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v6i1.2815