PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA PUISI MENGGUNAKAN STRATEGI DIRECTED READING ACTIVITY (DRA) DI SEKOLAH DASAR

Hasmaini Hasmaini - Mahasiswa Universitas Negeri Padang
Hasmaini Hasmaini - Mahasiswa Universitas Negeri Padang
Elfia Sukma - Pembimbing 1, Universitas Negeri Padang
Rahmatina Rahmatina - Pembimbing 2, Universitas Negeri Padang

Abstract


This Class action research aims at improving students’ablities in poetriy by using the DRA srategi at class v of SDN 36 Labuhan Tanjak, Pesisir Selatan. The subjects were the teacher and 23 student of class V, the research results show some improvement. The score of teacher’s aspect increased from 71.42% un cycle I to 92.85% in cycle II. Meanwhile, the score of the students aspect also enhaced from 71.52% in cicle II. The students’ abilities also improve,first, the students’score in the pre-reading activity increased from 71.52% in cycle I to 78.52% in cycle II. Second, the students’ score the post reading activity increased from 75.65 in cycle I to 88.69% in cycle II. Thus,it can be concluded that the DRA strategy has succesfully improved the students abilities in poetry reading.

 

Keyword : poetry Reading Ability, the DRA Strategy

References


Saleh Abas. 2006. Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Efektif Di Sekolah Dasar. Jakarta: Depdiknas

Burhanuddin, dkk. 2007. Teori Belajar dan Pembelajaran. Malang: Ar-Ruz Media

Dawud. 2008. Peningkatan Kecepatan Efektif Membaca Dengan Teknik Trifokus Snyde. (Online) Http://www.ksdpum.web.id/jurnal/dawud.pdf dowload tangga l4/02/2008

Oemar Hamalik. 2003. Proses belajar Mengajar.Jakarta: PT Bumi Aksara

Sutedjo Kasnadi. 2008. Menulis Kreatif Kiat Cepat Menulis Puisi dan Cerpen. Yogjakarta: Nadi Pustaka.

Kunandar. 2008. Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Sukses dalam Sertifikasi Guru. Jakarta: Rajawali Press

Nasar. 2006. Merancang Pembelajaran Aktif dan Konstektual Berdasarkan “SISCO”. Jakarta : Gramedia Widiaksara.

Nurhadi. 1989, Bagaimana Meningkatkan Kemampuan Membaca. Bandung : Sinar Baru.

M. Ngalim Purwanto. 2012. Prinsip-Prinsip Teknik Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Farida Rahim. 2005. Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta : PT. Bumi Aksara.

Soedarso. 2005. Speed Reading Sistem Membaca Cepat dan Efektif. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Nana Sudjana. 1989. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sarwiji Suwandi. 2010. Model Assesmen dalam Pembelajaran. Surakarta: Yuma Pustaka.

Liberatus Tengsoe Tjahjono. 1988. Sastra Imdonesia, Pengantar Teori dan Apresiasi. Flores:Nusa Indah.

Tarigan. 1993. Teknik Pengajaran Berbahasa. Bandung : Angkasa.

Herman J Waluyo.1987. Teori dan Apresiasi Puisi. Jakarta: Erlangga.

Rochiati Wiriaatmadja. 2005. Metode Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Remaja Rosdakarya.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v6i1.2809