PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPS DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE KANCING GEMERINCING DI SD

Endang Asteriyana -

Abstract


The purpose of this study is the objective of this study is the increase in the Student Learning Outcomes Learning IPS using Cooperative Learning Model type rattling. Learning Outcomes meeting first cycle I with an average of 65.86 and a second the first cycle with an average of 76.33, while the end of the second cycle test student increased to 82.43. From the results of tests carried out  level of students' understanding of the material increases.

Kata Kunci: peningkatan, pembelajaran, model, kooperatif

References


Arikunto, Suharsimi. 2002. Penelitian Tindakan Kelas.Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, suharsimi. 2009.Evaluasi Program Pendidikan.Jakarta :Bumi Aksara.

Anita Lie. 2002. Cooperative Learning, Mempraktikkan Cooperative Learning di Ruang-Ruang Kelas. Jakarta: Grasindo.

Depdiknas. 2006. Standar Isi KTSP SD. Jakarta: BSNP.

Hasan.2005. Implementasi Model Cooperative Learning dalam Pendidikan IPS di Tingkat Persekolahan 2005. Tersedia dalam http:/re-serchhengines.com (diakses 26 September 2011)

Kunandar. 2008. Guru Profesional dan Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, Sukses alam Sertifikasi Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Susanto. 2007. Pengembangan KTSP dengan Perspektif Manajemen Visi. Jakarta: Mata Dewa

Theresia k. Brahim. (2007) Peningakatan Hasil Belajar Sains Kelas IV Sekolah Dasar Melalui Pendekatan Pemanfaatan Sumber Daya Alam Hayati Di Lingkungan Sekitar. (http://www.bpkpenabur.or.id/files/hal.%2037-49%20 Peningkatan%20Hasil%20Belajar%20Sains.pdf)




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v1i1.245