PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPS MENGGUNAKAN MODEL KOOPERATIF TIPE GROUP INVESTIGATION (GI) DI SD

Desmawati Desmawati -

Abstract


This study aims to improve the learning process so that IPS can improve student learning outcomes in the classroom five subject areas of social science at SDN 28 East Rawang Padang. The results of the analysis of research data can be inferred from the results of the lesson plan in the first cycle 1 meeting, the average value is 70.55 cognitive, affective and psychomotor 66.11 68.26. Cycle I 74.07 2 meeting, cognitive, affective and psychomotor 70.74 71.33. Cycle II meeting 1 the average value was 77.96 cognitive, affective and psychomotor 75.8 76.8. In the second cycle 82.59 2 meeting, cognitive, affective and psychomotor 78.26 78.56.

 

Kata Kunci : hasil belajar, pembelajaran IPS, tipe group investigation (GI)

References


Depdiknas. 2008. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.

_________ 2006. KTSP. Jenjang Pendidikan Sekolah Dasar. Jakarta: Depdiknas.

Solihatin, Etin dan Raharjo. 2008. Cooperative Learning Analisis Model Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Jakarta: Bumi Aksara.

Kunandar. 2010. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta.PT. Rajawali Pers.

Made, Wena. 2009. Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurasma. 2008. Model Pembelajaran Kooperatif. Padang: UNP Press.

Mahyuddin, Ritawati dan Ariani, Yetti. 2007. Hand Out Mata Kuliah Metodologi PTK. Padang:Universitas Negeri Padang (UNP).

Slavin. 2009. Cooperative Learning Teori, Riset dan Praktik. Bandung:Nusa Media.

Arikunto, Suharsimi. 2008. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta:Bumi Aksara.

Unesa. 2011. Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation. (online) http://blog.elearning.unesa.ac.id/tag/kelebihan-pembelajaran-kooperatif-tipe-gi diakses tanggal 5 Mei 2012.

Sanjaya, Wina. 2009. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v1i1.241