PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS PUISI DENGAN MEDIA GAMBAR ANIMASI

Fatmawati Fatmawati -

Abstract


The purpose of this research was to describe the increasing of the student’s ability in writing poetryby using animation image. This research was action research with qualitative and quantitative approach. The result showed that The teacher’s activity in learning of writing poetry using animation image increased from 59% in cycle I to 85% in cycle II. Furthermore, the student writing poetry ability increased in cycle II. Using animation image improved the student’s ability in writing poetry.

Kata kunci: menulis, puisi, media, media gambar animasi

References


Aditya. 2009. Trik Dahsyat Menjadi Animator 3D Andal. Yogyakarta: Andi Yogyakarta

Azhar Arsyad. 2010. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Depdiknas. 2004. Bahasa Dan Sastra Indonesia. Jakarta: Direktorat pendidikan lanjutan pertama.

Depdiknas. 2006. Kurikulu Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Depdiknas.

Dhydiet Setya Budhy. 2008. (online),

(http://www.infoskripsi.com/research/artikel-skripsi-penjaskes.html, diakses 20 Maret 2012)

Muchlisoh, dkk. 1994. Pendidikan Bahasa Indonesia 3. Jakarta: Universitas Terbuka. Jakarta.

Ramadansyah. 2010. Paham dan Terampil Berbahasa dan Bersastra Indonesia. Padang: Dian Aksara Press.

Robertus dan Kosasih. 2007. Media Pembelajaran. (online). http://neozonk.blokspot.com/2007/11/rangkuman-buku-media-pembelajaran.html. Diakses Tanggal 10 Maret 2012.

Saleh Abas. 2006. Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Efektif di Sekolah Dasar. Jakarta: Depdiknas.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v1i1.229