PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA MELALUI PENDEKATAN KETERAMPILAN PROSES SEKOLAH DASAR NEGERI KUAMANG PASAMAN

Trio Kasmil -

Abstract


This research aim was to describe the improve of learning achievement in science study by using skill proccess approach at public elementary school in Kuamang Pasaman. This study used the classroom action research methode in two cycles study. Each cycle consisted of planning action, observation, and reflection term. The data was analyzed by using qualitative and quantitative approach. The research subject's is 30 students. The result of this research showed that the skill proccess approach improves the learning achievement.

 

Kata kunci : hasil belajar, IPA; pendekatan keterampilan proses

References


Ali Syaiful.2002.Guru Dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif.Jakarta. Rineka Cipta.

Bawugusu Ristasa Rusna.1999.pendidikan IPA di SD.Jakarta:Universitas Terbuka.

Depdiknas.2006.Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jenjang Pendidikan Dasar.Jakarta:BNSP

Depdikbud. 199 1.Pedoman Penilaian Hasil Belajar Disekolah Dasar.Jakarta:Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar Dan Menengah,Proyek Pembinaan Sekolah Dasar.

Dimyanti dan mudjiono. 2006. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Fitria. 2006. Penggunaan Media Sederhana Dalam Pembelajaran DiSakolah Dasar. Padang: Universitas Negeri Padang.

Kunandar.2007.guru profesional. Jakarta: PT.Raja Gravindo Persada.

Rusliana Ade. 2009. Penilaian Acuan Patokan atau PAP. Jakarta: Bumi Aksara.

Semiawan Conny. 1992. Pendekatan Keterampilan Proses. Jakarta : Gramedia.

Susanto.2007.Pengembangan KTSP Dalam Perfektif Manajemen Visi.Jakarta:Mata

Uno B. Hamzah. 2006. Perencanaan Pembelajaran. Jakarta: Bwni Aksara.

Woolfolk, Anita E.lorrrain,mccune.1980.Edukational Psychology For Teacher. sydney: prentice-hall of Australia pty limited.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v1i1.205