PENINGKATAN HASIL BEL AJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM MENGGUNAKAN PENDEKATAN INKUIRI DI SEKOLAH DASAR

NADIA FITRI -

Abstract


The purposes of this research are (1) to describe the lesson plan by using inquiry approach, (2) to describe the lesson activity by using inquiry approach, (3) to describe the result of teaching by using inquiry approach. The data of this research got from teaching learning process where conducted at elementary school 01 Koto Lamo. This research used quantitative and qualitative approach. The result of the research showed that the students got improvement in science class. The students could past the material up to 88%. It can be concluded that the inquiry approach can improve the students study achievement.

 

Kata Kunci: hasil belajar ; IPA; pendekatan inkuiri ; sd

References


Agus, 2003. Sains sebagai proses pembelajaran. Jakarta : PT rineka cipta

BSNP, 2006. Kurikulum satuan pendidikan jenjang pendidikan dasar dan menengah, depdiknas. Jakarta : Depdiknas

Depdiknas, 2008. Inkuiri dalam pembelajaran. Jakarta. Itnansyah, 1993.

Metode pembelajaran. Jakarta. KBK, 2004. Tujuan pembelajaran sains.

Gulo, 2002. Pendekatan pembelajaran. Jakarta : Rosda Karya

Igbal 2012. (dalam pendekatan pembelajaran-SAINS). Diakes 20 januari 2012

Kunandar, 2008. Langkah mudah penelitian kelas sebagai pengembang profesi guru.

Jakarta

------------- . 2007. Strategi belajar niengajar. Jakarta : PT. Rineka Cipta

------------- .2008. penelitian tindakan kelas. Jakarta : PT. Rineka Cipta

Sndjana, Nana. 2004. Penilaian hasil belajar mengajar. Bandung : Remaja Rosdakarya.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v1i1.198