PENINGKATAN HASIL BEL AJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM MENGGUNAKAN PENDEKATAN INKUIRI DI SEKOLAH DASAR
Abstract
The purposes of this research are (1) to describe the lesson plan by using inquiry approach, (2) to describe the lesson activity by using inquiry approach, (3) to describe the result of teaching by using inquiry approach. The data of this research got from teaching learning process where conducted at elementary school 01 Koto Lamo. This research used quantitative and qualitative approach. The result of the research showed that the students got improvement in science class. The students could past the material up to 88%. It can be concluded that the inquiry approach can improve the students study achievement.
Kata Kunci: hasil belajar ; IPA; pendekatan inkuiri ; sd
References
Agus, 2003. Sains sebagai proses pembelajaran. Jakarta : PT rineka cipta
BSNP, 2006. Kurikulum satuan pendidikan jenjang pendidikan dasar dan menengah, depdiknas. Jakarta : Depdiknas
Depdiknas, 2008. Inkuiri dalam pembelajaran. Jakarta. Itnansyah, 1993.
Metode pembelajaran. Jakarta. KBK, 2004. Tujuan pembelajaran sains.
Gulo, 2002. Pendekatan pembelajaran. Jakarta : Rosda Karya
Igbal 2012. (dalam pendekatan pembelajaran-SAINS). Diakes 20 januari 2012
Kunandar, 2008. Langkah mudah penelitian kelas sebagai pengembang profesi guru.
Jakarta
------------- . 2007. Strategi belajar niengajar. Jakarta : PT. Rineka Cipta
------------- .2008. penelitian tindakan kelas. Jakarta : PT. Rineka Cipta
Sndjana, Nana. 2004. Penilaian hasil belajar mengajar. Bandung : Remaja Rosdakarya.
DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v1i1.198