PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN KONSTRUKTIVIS PADA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR

Mardiah Mardiah -

Abstract


This study originated from the reality in schools where no maximum learning outcomes of students, because teachers teach science is a way of speaking, students do not perform learning activities often disturb her. The purpose of this study was to describe the promotion of science learning outcomes using a constructivist approach. The experiment was conducted in two cycles. The subjects were fourth grade students from elementary schools. The results of the research cycle I average 68.5. In the second cycle an increase in the average value of 79.5. Observations visible improvement in student learning outcomes in the learning process. It can be concluded in this study is to use a constructivist approach to learning science can improve student learning outcomes grade for.

 

 

Keywords:  learning automatec, constructivist approach

References


Ambarita Alben. (2006). Manajemen Pembelajaran. Jakarta: Depdiknas

Arikunto Suharsini. 2002. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Arikunto Suharsimi,dkk. (2008). Penelitian Tindakan Kelas.Jakarta: Bumi Aksara

Asy’ari Muslichach. (2006). Penerapan Pendekatan Sains Teknologi Masyarakat dalam Pembelajaran Sains di SD. Jakarta: Dikti

Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Depdiknas

Hamalik Oemar. (2008). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

Kemmis, S., dan Taggart, M.R. (1998). The Action Research Planner. Victoria: Deakin University.

Kunandar. (2007). Guru Propesional. Jakarta:Grafindo Persada

(2008). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas sebagai Pengembangan Propesi Guru. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Nur Muhammad, dkk. (1998). Pendekatan-Pendekatan Konstruktif dalam pembelajaran. Surabaya: Dikti

Purwanto M. Ngalim. 1996. Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Subagyo Joko. 2006. Metode Penelitian dalam Teori dan Praktek. Jakarta: PT Rineka Cipta

Suparno Paul. (1996). Filfilsafat Konstruktivis dalam Pendidikan. Boston:Pustaka Filsafat.

Sumiati dan Asra. (2007). Metode Pembelajaran. Bandung: Wacana Prima

Sagala Syaiful. (2003). Konsep dan Makna Pembelajaran untuk Membantu Memecahkan Problematika Belajar dan Mengajar. Bandung: Alfabeta

Samatawa Usman. 2006. Bagaimana Membelajarkan IPA di SD. Jakarta: Depdiknas.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v1i1.195