Peningkatan Hasil Belajar Seni Rupa Menggunakan Model Project-Based Learning di Kelas IV SD Negeri 45 Bungo Pasang, Kota Padang

Khairatul Aini - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia
Mansurdin Mansurdin - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia

Abstract


This study aims to explain how the application of the Project-Based Learning (PjBL) model can lead to improved learning outcomes in visual arts education for fourth-grade students at SDN 45 Bungo Pasang, Padang City, integrated within the context of the Merdeka Curriculum. This Classroom Action Research employs a mixed-methods approach, combining qualitative and quantitative techniques. The research subjects are 19 fourth-grade students from SDN 45 Bungo Pasang during the January-June semester of the 2023/2024 academic year. The research findings include: First, the development of teaching modules in Cycle I showed an average percentage increase from 84.7% (B) to 95.8% (SB) in Cycle II. Second, the implementation of teaching from the teacher's perspective improved from 85,7% (B) in Cycle I to 94.7% (SB) in Cycle II. Third, the implementation of teaching from the students' perspective increased from 81,2% (B) in Cycle I to 94.7% (SB) in Cycle II. Fourth, student learning outcomes improved from an average of 72.6% (C) in Cycle I to 85.2 (B) in Cycle II. In conclusion, the PjBL model can enhance student learning outcomes in visual arts education for fourth-grade students at SDN 45 Bungo Pasang, Padang City.


Keywords


Project-Based Learning; Visual Arts; Learning Outcomes; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Agustin, M. D., & Desyandri, D. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Menggunakan Project Based Learning Berbasis Media Lagu di Kelas V SD Negeri 03 VII Koto Talago Lima Puluh Kota. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1142-1149.

Aida, R. R., & Arwin, A. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran IPAS dengan Menggunakan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) di Kelas IV SDN 17 Pakan Kurai Kota Bukittinggi. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 2927-2934.

Cahyadi, E., Dwikurnaningsih, Y., & Hidayati, N. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Melalui Model Project Based Learning Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan, 2(1), 205-218.

Desyandri, D., & Maulani, P. (2019). Penerapan Model Project-Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Seni Musik pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar (JIPPSD), 3(2), 58–67. http://e-journal.unp.ac.id/index.php/jippsd58

Dimyati, & Mudjiono. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Fitri, H., Junindra, A., Desyandri, & Mayar, F. (2022). Analisis Pembelajaran SBdP menggunakan Model Project Based Learning terhadap Kreativitas Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 11082–11088.

Hadijah, Badsrudin, & Aswasulasikin. (2021) Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik Berbasis Project Based Learning Di Sekolah Dasar. Journal Of Elemantary School, 4 (2), 127-135.

Maladerita, W., Desyandri, D., Barlian, E., Ananda, A., Darmansyah, & Zikri, A. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Bermultimedia Interaktif Dengan Discovery Learning pada Mata Pelajaran IPAS di Sekolah Penggerak. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar (JIPPSD), 8(1), 27–38. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jippsd/indexDOI:https://doi.org/10.24036/jippsd.v8i1

Mansurdin, & Detryoza, D. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model

Mansurdin, & Detryoza, D. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model

Mustakim, M. (2022). Efektivitas Pembelajaran daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 pada Mata Pelajaran Matematika. Al Asma: Journal of Islamic Education, 2(1), 1-12.

Reviana, F. R., & Desyandri, D. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Menggunakan Model Project Based Learning (PjBL) Berbantuan Lagu Daerah Digital Bagi Peserta Didik di Kelas IV SDN 18 Kinali Kabupaten Pasaman Barat. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 19475-19484.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Alfabeta.

Taher, R., Desyandri, D., & Erita, Y. (2023). Tujuan Pendidikan Merdeka Belajar Terhadap Pandangan Filsafat Humanisme. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 1766–1771.

Winarti. (2022). Penerapan Model Pembelajaran PJBL Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Kelas III SD. Journal Cakrwala Pendas. 8 (3), 553-554

Yunisrul. (2020). Pembelajaran Seni Rupa di SD. Yogyakarta: Deeppublish.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v12i2.16696