Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Peserta Didik Menggunakan Pendekatan Konstruktivisme di Kelas V SD Negeri 58 Lubuk Buaya, Kota Padang

Ishma Zulfani - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia
Hamimah Hamimah - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia

Abstract


The purpose of this study is to describe the improvement in student learning outcomes with the Constructivism approach to integrated thematic learning in class The purpose of this study is to describe the improvement in student learning outcomes with the Constructivism approach to integrated thematic learning in class V.  This type of research is PTK with a qualitative and quantitative approach. This research procedure was preceded by planning, implementation, observation and reflection. Data collection takes the form of observations and tests. This research was carried out in the second semester of the 2022/2023 academic year in two cycles. The learning outcomes of students in the attitude assessment in Cycle I were 2 people with a positive attitude and 3 people with a negative attitude. In Cycle II, there were 4 people with a positive attitude and 1 person with a negative attitude. For learning outcomes, students' knowledge and skills in cycle I obtained an average of 69.62 (K), increasing in cycle II to 84.93 (B). In the observation results, the average RPP was 84.73% (B), increasing in cycle II to 97.22% (AB). Implementation of cycle I in teacher activities averaged 84.08% (B), increasing in cycle II to 96.42% (AB). Implementation of cycle I on student activities averaged 80.35% (B), increasing in cycle II to 92.85% (AB).

Keywords


Constructivism; Integrated Thematic; Learning Outcomes; Elementary School; Learning Assessment

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2015). Penelitian tindakan kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Arwin. (2018). PENINGKATAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPS DENGAN MODEL QUANTUM TEACHING DI KELAS IV SEKOLAH DASAR. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, Vol. 2(2).

Eliyasni, R., Habibi, M., Nurfaijah, & Wijanarko, T. (2024). Have a Different Concept: How To Design Mobile Game-Based Integrated Thematic Learning for Elementary School Students? Journal of Law and Sustainable Development, 12(2), e3263. https://doi.org/10.55908/sdgs.v12i2.3263

Gusnira, H & Sri, M. S. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Tematik Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) di Kelas V SD. Journal of Basic Education, Vol 4 (1). 407-414.

Habibi, M., & Chandra. (2018). Strategi Direct Writing Activity Sebagai Upaya Peningkatan Keterampilan Menulis Deskripsi Bagi Siswa Kelas II SD. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(1), 1–12. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/0201821100032-0-00

Hamzah, B. U. (2011). Teori Motivasi dan Pengukurannya: Analisis di Bidang Pendidikan. Bumi Aksara.

Handoko, B. T., Miaz, Y., & Hamimah. (2021). handoko dan hamimah 2020. PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPS MENGGUNAKAN PENDEKATAN KONSTRUKTIVIS DI KELAS IV SD. E-Journal Pembelajaran Inovasi, Jurnal Pendidikan Dasar Vol 8 (9), 83-93.

Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Konstektual Dalam Pembelajaran Abad 21 Kunci Sukses Implementasi Kurikulum 2013. Bogor: Ghalia Indonesia.

Istiqamah, R., & Muhammadi, M. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Menggunakan Model Problem Based Learning pada Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, Vol 4 (3), 2015-2021.

Karim, C. N., & Muhammadi, M. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Discovery Learning di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, Vol. 4(3), 2030-2038.

Kunandar. (2016). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas : Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: PT Raja Grapindo Persada.

Majid, A. (2014). Strategi pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Martono, N. (2010). Metode penelitian kuantitatif: Analisis Isi dan Analisis Data Sekunder. Raja Grafindo Persada.

Miaz, Y. (2015). PENELITIAN TINDAKAN KELAS BAGI GURU DAN DOSEN. Padang: UNP Press Padang.

Mulyadi, H. (2010). Diagnosis Kesulitan Belajar dan Bimbingan Terhadap Kesulitan Belajar Khusus. Yogyakarta: Nuha Litera.

Mulyasa, & Fatmawati, B. S. (2019). Implementasi kurikulum 2013 revisi dalam era revolusi industri 4.0. Jakarta: Bumi Aksara.

Oktariza, N., Guru Sekolah Dasar, P., & Negeri Padang, U. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Problem Based Learning Kelas V SD. Journal of Basic Education Studies, Vol 4 (1), 216–227.

Permendikbud. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Tentang Pembelajaran Pada Pendidikan Dasar Dan Pendidikan Menengah (No. 103 Pasal 2 Ayat & Dan 8 Tahun 2014).

Permendikbud. (2013). Peraturan Menteri Pendidikan Pendidikan Dan Kebudayaan Indonesia Tentang Kerangka Dasar Dan Struktur Kurikulum Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah (Nomor 67 Tahun 2013).

Gusfayati, R. (2016). Penggunaan Pendekatan Konstruktivis Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. E-Journal of Basic Education Studies, vol 1 (1).

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudjana, N. (2014). Penilaian hasil proses belajar mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2016). Metode penelitian pendidikan : pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. bandung: Alfabeta.

Suprijono, A. (2009). Cooperative learning: teori & aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Suriansyah, A., Sulaiman, Aslamiyah, & Noorhafizah. (2014). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Rajagrafindo persada.

Syafaruddin, Supiono, & Burhanuddin. (2019). Guru, mari kita menulis penelitian tindakan kelas (PTK). Yogyakarta: Deepublish.

Trianto, & Yustianti, F. (2011). Model pembelajaran terpadu: Konsep, strategi, dan implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara.

Wardoyono, S. M. (2013). Pembelajaran konstruktivisme : Teori dan aplikasi pembelajaran dalam pembentukan karakter. Bandung: Alfabeta.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v12i2.16666