Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA Dengan Menggunakan Metode Eksperimen Di SD

ERMALINDA ERMALINDA -

Abstract


The researc start from the fart in the school that learning often dominated by teacher so students’ achievement in IPA Subject unappropriate with be hoped.King of this research in classroom action research.This research uses qualitative and quantitative research that be done with two cycle collaborately between research and the teacher.That using experiment method can improve students’achievement.From the result of study in cycle I with completeness persentage study of student is 67.9.in cycle 2 more increase than completeness persentage of study is 80,6.so it can be concluded that classroom action research using experiment method can improve students’ achievement class IV SDN 14 Tuanku Amir Kecamatan Lintau Buo Utara.

Full Text:

PDF

References


Abdullah Aly dan Eny Rahma. 2006. Ilmu Alamiah Dasar. Jakarta : Bumi Aksara

Anita Yus. 2006. Penilaian Portofolio untuk Sekolah Dasar, Jakarta : Depdiknas

Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkat satuan Pendidikan Mata Pelajaran IPA. Jakarta : Depdiknas

Lufri. 2007. Strategi Pembelajaran Biologi. Padang : UNP Press

Mulyasa. 2009. Menjadi Guru Professional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya

Muslichach Asy’ari. Penerapan Pendekatan sains Teknologi masyarakat dalam Pembelajaran sains di SD. Jakarta : Dikti

Nana Sudjana. 2002. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung : Sinar Baru Algesindo

Nana Sudjana. 2006. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung : PT. Rosdakarya

Roestiyah. 2001. Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta

Suparno, P. 2007. Pengembangan KTSP dengan Perspektif Manajemen Visi. Jakarta : Matapena

Syaiful Bahri Djamarah dan Aswan Zain. 2006. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : PT. Rineka Cipta




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v1i1.163