Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Berbantuan Canva Dengan Model Two Stay Two Stray di Sekolah Dasar

Qurrota Aini - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia
Desyandri Desyandri - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia

Abstract


This research aims to describe the improvement in student learning outcomes in Canva-assisted Pancasila Education learning with the Two Stay Two Stray Cooperative Learning model for class IV students at SD Negeri 06 Pulai Anak Air, Bukittinggi City. The research used is a type of classroom action research (PTK) using qualitative and quantitative approaches. The subjects of this research were 26 class IV teachers and students. Data collection techniques include observation, tests and non-tests. This research was carried out in 2 cycles, in each cycle there were 4 stages, namely planning, implementation, observation and reflection. The results of the research showed an increase, in the first cycle the teaching module obtained an average of 84.69% and in the second cycle it was 94.44%. The first cycle teacher aspect obtained an average of 82.14% and the second cycle was 96.42%. Aspect of students in cycle I obtained an average of 80.35% and in cycle II it was 96.42%. Student learning outcomes in cycle I obtained an average of 77.78% and in cycle II it increased to 90.5%. Thus, it can be concluded that the Two Stay Two Stray Cooperative Learning model assisted by Canva can improve student learning outcomes in Pancasila education learning.


Keywords


Two Stay Two Stray; Pancasila Education Learning; Learning Outcomes; Canva; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Anggraeni, A., & Muhammadi. (2023). Peningkatan Hasil Belajar PPKn Menggunakan Model Problem-Based Learning dalam Nuansa Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. E-Journal Invovasi Pembelajaran Sekolah Dasar (e-JIPSD), 11(1), 135–147. http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i1

Azizah, A. (2021). Pentingnya Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru dalam Pembelajaran. Auladuna : Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 15–22.

Desyandri, D., & Vernanda. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Terpadu di Kelas V Sekolah Dasar Menggunakan Identifikasi Masalah. Seminar Nasional HDPGSDI Wilayah 4, 163–174. https://ejournal.unpatti.ac.id/ppr_paperinfo_lnk.php?id=1720

Dwi Nur Indah Sari, Wahyu Sugiarto, Rahma Sabilla, Alfi Zidanurrohim, Aswin Nurjanah, & Muh. Alif Kurniawan. (2023). Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran yang Menarik di Era Digital. PIJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(1), 75–86. https://doi.org/10.58540/pijar.v2i1.475

Edlis, U. S., & Alwi, N. A. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Team Games Tournament di Kelas V Sekolah Dasar. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 11(2), 575–584.

Fatihah, W. (2023). Diseminasi Modul Ajar pada Kegiatan Implementasi Kurikulum Merdeka dan Proses Pembelajaran di Kelas. Jurnal Abdimas Kartika Wijayakusuma, 4(1), 1–11. https://doi.org/10.26874/jakw.v4i1.273

Hasibuan, I. A., & Mansurdin. (2021). Penerapan Model Two Stay Two Stray Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 189–206.

Indrawati, V. M. P. dan T. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Cooperative Learning Tipe Two Stay Two Stray di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 3330–3338. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf

Istarani. (2011). 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada.

Jannah, F. N. M., Nuroso, H., Mudzanatun, M., & Isnuryantono, E. (2023). Penggunaan Aplikasi Canva dalam Media Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1), 2. https://jurnal.uns.ac.id/JPD/article/view/72716

Kapitan, L., Laamena, C. M., & Gaspersz, M. (2020). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray (Tsts) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Statistika. JUPITEK: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 87–92. https://doi.org/10.30598/jupitekvol2iss2pp87-92

Kemdikbud. (2022). Kurikulum Merdeka. Online: https://s.id/kurikulum-merdeka. Diakses pada 23 Maret 2023.

Kunandar. (2010). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Lestari, N. D., Hermawan, R., & Heryanto, D. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Powtoon Untuk Pembelajaran Tematik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, III No. II(Iii), 33–43.

Mansurdin, & Fahrani, A. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Tematik Terpadu menggunakan Model Kooperatif Tipe Make a Match di Kelas V SDN 11 Lubuk Buaya Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 15371–15378.

Meiyani, F. A. A., & Sukma, E. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Cooperative Learning Tipe Two Stay Two Stray Di Kelas IV SDN …. Journal of Basic Education Studies, 5(1), 1535–1545. https://www.ejurnalunsam.id/index.php/jbes/article/view/4192

Monica, A., & Zuardi, Z. (2023). Peningkatan Hasil Belajar dalam Pembelajaran Tematik Terpadu menggunakan Model TSTS di Kelas IV SD. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 10(1), 68. https://doi.org/10.24036/e-jipsd.v10i1.10245

Muliza, V., & Tin, P. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Menggunakan Model Cooperative Learning Tipe Two Stay Two Stray di Kelas V Sekolah Dasar The Improvement of Student Learning Outcomes with Cooperative Learning Model Type Two Stay Two Stray in Studying Integreted The. 8.

Muzira, W., & Eliyasni, R. (2023). Penigkatan Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Discovery Learning. Journal of Practice Learning and Educational Development, 3(1), 71–76. https://doi.org/10.58737/jpled.v3i1.96

Netriani & Yalmeva Miaz. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model cooperative tipe Two Stay Two Stray di kelas IV Sekolah Dasar. Journal of Basic Education Studies, 4(13), 1-11.

Nurhayanti, N. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray dalam Meningkatkan Kecakapan Abad 21 Siswa Madrasah Aliyah pada Pembelajaran Biologi. Indonesian Journal of Action Research, 1(2), 273–281. https://doi.org/10.14421/ijar.2022.12-16

Putri, V. M., Firman, F., & Desyandri, D. (2021). Kajian Pembelajaran dengan Model Two Stay Two Stray terhadap Hasil Belajar Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 10085–10089. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/2578

Rahmi, A., & Waldi, A. (2023). Hubungan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar Islam Terpadu Kota Padang. 11, 633–644

Ramadhan, R., & Masniladevi. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Pecahan Desimal Menggunakan Model Discovery Learning Berbantuan Media Powtoon di Kelas V B SDN 02 Aur Kuning. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 5405–5415.

Suryani, M., & Suriani, A. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Peserta Didik Menggunakan Model Discovery Learning di Kelas V Sekolah Dasar. 11(3), 2023. http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i3




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v12i1.15889